Nappat och klart!

 
Idag gjorde jag årets första fiske.
Det blev en kylig, solig men givande tillställning.
Undertecknad med favorithustru startade dagen med en kortare biltur för att sedan parkera bilen några kilometer bort och övergå till fotvandring.
Först ett par kilometer längs en mindre väg och sedan längs ett skoterspår.
Så småningom landade vi på en mindre sjö.
Det hela skulle föreställa en rekognoseringstur för att se om någon faft modet och entusiasmen att trotsa kylan och blöta  en rev.
Inte ett borrat hål vad vi kunde se, men ngn hade lagt ett skoterspår över sjön.
Vi tog nu ett beslut att återvända hem och sedan skulle jag återvända med isborr och pimpelspö.
Favvon stannade hemma.
Om inte annat så skulle jag få dagens dos av välbehövlig motion och en frostnupen nästipp.
Termometern visade nästan -15 grader. Lite i kallaste laget... men nu är man ju bara sån...
Dessutom skulle jag ytterligare ett par gånger få en pratstund med några renar som utfodrades nära vägen.
Värkande axlar gjorde att jag var nöjd efter att ha borrat ett (1) hål. Snö på isen, sedan 5 cm is, 30 cm vatten och som avslutning 50 cm is innan borren hamnade uti fiskarnas boning.
Spänningen var nu oliiidlig som det brukar heta.
 
Efter 45 minuter så kom första hugget och jag kunde landa en grann öring. Egentligen var jag rätt så frusen efter att ha svettats en del, men va f-n det var ju så spännande.
Trots allt så insåg jag efter ytterligare en halvtimma att nu var det dags att traska hemöver, då högg en ännu större som i skrivandets stund ligger i frysen.
 
Behöver jag säga att risken för återfall får anses som överhängande.
Förresten, kan ni gissa vad vi åt till middag?
 
Var rädda om varann
/egon
 
 

Kommentarer
Postat av: Yvonne.A

Jahapp, då är Du nöjd.
Undrar om man skall köpa
en bit laxfilé på Mercadona idag?
Kan förstås inte mäta sig med öring....
Varma hälsningar
Yvonne A.

2013-02-13 @ 06:58:18
Postat av: egon

Laxflé är inte "fy skam".
Ta du sikte på Mercadona.
/egon

2013-02-13 @ 07:20:53
URL: http://gobde.blogg.se
Postat av: Maud

Fisk i de flesta former är gott o nyttigt.Dock inte i -15, får vara för mig.På fredag drar vi söderut hur långt det blir vet vi ej. måste vara hemma i början av April igen. Gullmar skall få sin axel lagad.Hälsningar till alla vi känner som brukar läsa dina inlägg. Hälsa Laila särskilt o frys inte allt för mycket.

2013-02-13 @ 17:08:59
Postat av: 3M

Du är en riktig Friskis måste vi säga. Men det blev ju lön för mödan kan man säga med 2 öringar. Oh, Huh så gott, det låter. Blev nog knappast falukorv på tallriken. Blev den lagad i ugnen? Bra fiskelycka när det bär iväg igen. 3 M

2013-02-14 @ 20:09:50
URL: http://www.seniorerspekulerar.se
Postat av: egon

Tillagad i stekpanna.
Återfallet kom denna dag då favorithustrun fick visa sitt fiskekunnande - MEN DET VAR JU JAG SOM FÖRESLOG JUST DET BLÄNKET...
Nu ska vi tillreda öring i ugn.
/egon

2013-02-14 @ 20:17:43
URL: http://gobde.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0