Mot norr,men först mot Australien,sedan mot Måskuosuvvante!

Det är inte bara svårt att få elever till det svenska omvårdnadsprogrammet, även till viss fransk förarutbildning verkar det vara svårt att få elever…

Nu kan det ju vara så att denna förare som skulle gräva ner en kabel på Campingen i Tournon Sur Rhône hade anammat ”gräv där du står” och inte uppmärksammat att dom redan hade ”grävt där han stod”.
Nåväl, fransoserna uppvisar en del hetsiga yvigheter och ett aldrig sinande ordflöde när det barkar åt skogen.
Alltid något som muntrar upp svenska åldringar i den 13-gradiga tillvaron på en fransk flodstrand.

Vi har vandrat runt bland Tournon Sur Rhones bebodda ”stenhögar” med anor från 1300-talet.
Murar, borgar, stenvärn och diverse skyddsanordningar stod som spön i backen, det påstås att man var rädd för protestanterna på den tiden det begav sig...
De flesta personer vi mötte verkade dock inte längre vara rädda för protestanter, eller så trodde dom att vi var katoliker...
Under resans gång upp mot permafrostens rike så har vi roat oss med att "shoppa loss" en del.
Det blev några minnessaker... och en villa!

Så ser Arvidsjaurs kommunvapen ut, den kommun där vi även i forts kommer att ha våra bopålar.
Orten heter Måskuosuvvante på Umesamiska. Vi brukar säga Moskosel.
Vi blir nu i fortsättningen grannar med Östra Gobde, men vi har trots allt kommit någon meter söder om... Det är svårt att släppa greppet som man brukar säga...

För övrigt så har vi nu övergått från det franska till det tyska språket.
I Göttingen där vi nu har dragit åt handbromsen står en staty som kallas "Gåsflickan", hon lär vara den mest kyssta bruden i Tyskland. Detta kommer sig av att alla doktorander som tagit sin examen på våren skall förära Gåsflickan med en kyss. Göttingen i Niedersachsen har 125000 innevånare och ca 25000 studenter.
Det kan ju bli ett herrans pussande.
Visste ni att mer än 40 nobelpristagare har arbetat eller levt i Göttingen under det senaste århundrandet?
Fram till 1933 räknades Göttingen som matematikens världshuvudstad, men det visste väl alla.

Så det kan va!

I Capmanys gränder!

Igår tog vi en promenad i den ”steniga” byn Capmany.
Byn ligger i den nordspanska regionen Catalonien. Den här byn har ett antal små restauranger, uråldriga stenhus, en kyrka, en vinbodega och gator så förkrympta att dessa skulle ödelägga det mesta i husbilsväg. Vi parkerade utanför…

Inne på vinbodegan hade vi en mindre språkkurs och påpekade då att vädret sedan något dygn bestod av kalla stormvindar som ibland ruskade om husbilen på ett oroväckande sätt. Då förklarade man att nu var den spanska ”vintern” över.  Enligt senoritan som följde oss runt mellan vinfaten så avslutas alltid vintern med ett par dagar rejäl STORM som hon dessutom hade ett namn på. Efter dessa dagar kommer sommarvärme påstod hon. Detta verkar ju stämma…

Då jag kollade vädret så ska fr.o.m. i morgon råda sommartemperaturer på så där runt +20 grader.
”En får tacka”!

Dags för lax!

Vi har ett ”supermercado” här i Vinaros som heter Hiper Simply, en alldeles suverän spansk dagligvaruhandel.
Där finns en manuell fiskdisk där man försäljer det mesta som har vistats i vatten. Det säljs fula varelser, skimrande varelser, långa varelser, svåruttalade varelser, beniga varelser, små varelser, storögda varelser och mångarmade varelser med sugkoppar och hyfsad räckvidd.

Avsikten var att pröva på en ny variant av Medelhavets simkunniga läckerheter. Vi hade under några dagar sneglat på en ”varelse” som förmodligen simmat på stort djup nära botten, den slutsatsen har jag dragit av att dess ögon är stora och oskyldiga som en statsministers…

Men innan vi i ambivalensen framför fiskdisken hade blivit till allmänt åtlöje klev vi en meter i sidled och valde ut en betydligt mera bekant firre, en silverglänsande 4-kilos lax från nabolandet Norge. Norsk lax flygs till Spanien och säljs för det facila priset av 45 svenska kronor kilot. Om man vill får man dessutom laxen dissekerad och filead för samma pris.
Undertecknad valde dock att bedriva hemmaslakt, kanske mest för att höja graden av oavlönat utlandsarbete och hålla knivarna i trim...
Laxen smakade helt underbart, den slutsatsen kunde vi dra efter att ha tillrett en ”tvåpersoners” fisksoppa på avskrädet.
Ett glas välkylt vitt slank villigt ner tillsammans med den kulinariska anrättningen…
På fisksoppa blir man inte så där ”övermätt” som man kan bli av en mastig kötträtt… tycker vi.
Till dagens lunch blir det några skivor gravad lax på valnötsbröd.

Favorithustrun befinner sig fortfarande i John Blunds rike när uret går mot 0600.
Själv ska jag starta upp webbradion och lyssna på första nyhetssändningen från SR innan det är dags för programmet Da Capo med Anders Eldeman, minnen och melodier som påminner om att man har "åldern inne".

Solen står om några timmar högt över stenhusen i Vinaros och det är tid för dagens straffrunda.

Ät fisk och var rädda om varann
/egon

Hälsoläget bör vara gott för att klara av sin medicinering!

Jag tänker då närmast på de bristande kontrollerna vid kombinationer av olika mediciner och dess inverkan på hälsoläget hos en patient.

På förekommen anledning satte jag mig tillsammans med favorithustrun framför laptopen för att läsa på om våra förskrivna medikamenter. Detta efter att ha läst en artikel om hur bristfälligt många läkare kontrollerar om de olika preparaten som förskrivs kan tas tillsammans med annan medicin.

Där framgick att skadeverkningar av felaktig medicinering kan vara betydande...
Där framgick även att den gruppen av bättre begagnade, förvirrade, surögda, halvrakade, fårade, stapplande och levnadsglada äldre på väg mot en övermogen ålder inte sällan är en utsatt grupp vad gällde att ha ett välfyllt medicinskåp där flera av medikamenterna var till mer skada än nytta.
Där någonstans platsar man nog…
Undertecknad har ju själv en del pillertuggande på dagordningen.
På morgonen inmundigar jag tre piller, två vita och en brun…

Ena tabletten är mot högt blodtryck och heter Enalapril/Hydrochlorothizaide Teva och i Fass kunde jag då läsa att man bör vara uppmärksam på om patienten har diabetes.
Där står också att läsa att läkemedlet inte bör förskrivas till patienter som använder Metotrexate som är ett cancerläkemedel.
Vidare står där att läsa att ovan nämnda läkemedel inte bör vara ett förstagångsval vad gäller medicinering mot högt blodtryck.
Jag är diabetiker och tar Metotrexate mot en reumatisk sjukdom och har fått medicinen utskriven som ett förstaval.
En femetta som man brukar säga.

Där står även att ovan nämnda medicin kan ha begränsad eller ringa effekt på mörkhyade personer… men då mitt liv till största delen levs på skuggsidan så bör ju åtminstone mina vitblåa ådrade ben svara bra på felmedicineringen.
Den ”nyförsvenskade ” stavettläkaren  som förskrev medicinen kanske bara hade den förkortade svenskkursen.

Nåväl, tills vidare tuggar jag i mig pillren då jag är medveten om att läkemedelsjättarna jobbar enligt principen "hängslen och svångrem", allt för att slippa besvärande och kostsamma rättegångar.

Medicinen skall dock så småningom få en ersättare, något som vissa förskrivare även borde få.

Visa mod, tugga vidare och var rädda om varann
/egon

När är utgångsdatum för yrkesverksamhet?

Fiskare med lådor fulla av sill

Frågeställningen kan idag vara högst befogad.

I dagarna har en 64-årig man från Kalix fått avslag på sin ansökan om registrering till yrkesfiskare…

Länsstyrelsens motivering var att mannen var för gammal och att ett tillstånd skulle innebära ”en förgubbning” av fiskekåren. Det högst förvånande beslutet och den motivering som tjänstemannen bifogat visar mest på att anställningskraven har varit lågt ställda på länsstyrelsen i Norrbottens län.
Beslutet är ju ett solklart fall av åldersdiskriminering.

Kalixbon har nu anmält länsstyrelsen till diskrimineringsombudsmannen, DO.
Dessutom rimmar ju beslutet ganska illa med Reinfeldts förslag att man om möjligt bör jobba fram till 75 år.

Om undertecknad denna morgon befunnit sig hemma i obygden så hade förmodligen en fiskedag stått på agendan, detta trots att man snart nått "bäst före datum".

/egon

Långa kast i mäklarbranschen!

Från mäklarhåll har under senare år framkommit att man tillhandahåller stenkastare som går att konvertera till spjutkastare inför kommande olympiska spel...
Det är i.a.f den slutsatsen man kan dra då man läser mäklarfirmornas annonser som i många stycken har lite rödluvan och vargen över presentationen av de olika objekten. Någon större förkovran i vikten av att presentera sanningar kan man knappast uppvisa.

”Stenkast” är en beskrivning som numera används synnerligen flitigt i annonseringen. Så låt oss då titta närmare på detta stenkast.
Ett normalt spjutkast av en elitidrottsman ligger på runt 100 meter och bör väl vara en god måttstock, eller hur?

Hur som helst så har det nu gjorts en utredning i grannlandet Norge som kan visa att mäklarfirmorna idag har från att under 2010 ”kastat” 159 meter idag ökat till ett snitt på hela 259 meter. Den som ”kastade” längst var en fastighetsmäklare i Nyborg som nådde hela 943 meter…
Denne framhåller dock att han är försiktigare idag...

Hemma i obygden använder vi ”lappkast”, detta betyder att man gör en helomvändning i skidspåret ”på stället”, detta utan att göra skidavtryck vid sidan av, något som många mäklare knappast skulle klara utan att spåra ur…

I skrivandets stund då klockan tickar mot 0730 så uppvisar den spanska metropolen Crevillente +11 grader vilket vi upplever som näst intill godtagbart, detta efter att ha fått information om snöfall i betydligt sydligare metropoler.
Dagen kommer trots det "kalldrag" som överfallit stora delar av Sydeuropa att bjuda på ca 17 grader och ytterligare några till i solen.

Nu ska jag framföra ett frukostförslag till favorithustrun.

Akta er för oseriösa mäklare och var rädda om varann
/egon

Minus 35 till minus 40 grader är helt ”marknadsmässigt”!

Då jag i morse klockan 0600 tog del av temperaturrapporteringen från orterna runt Jokkmokks marknad kunde ”kalla” fakta berätta att Kvickjokk hade -41,2 grader och Jokkmokk endast -36 grader och myggfritt…

Det är alltså marknad i Jokkmokk, den 407:e i ordningen och en ohyggligt kylslagen sådan.

Till alla er som haft någon lättare undran angående varför en obygdens son anser att varma benkläder av typen långkallingar borde synas oftare på ”catwalken” säger jag bara, nu vet ni…

Jag avser att själv tillhöra marknadsbesökarna idag, men jag väljer marknaden här i Spanska Crevillente där även vi kan ståta med en ovanligt kall marknadsdag.

Klä er varmt och var rädda om varann