Det är liksom olika!

Frankrike är ett underbart land.
Där huserar underbara fransoser och veritabla skitstövlar.
Jag har under mina resor mött ett stort antal av dessa skitstövlar som bär all världens lidande på sina axlar och ser ut som om maten vore på väg upp. Otrevliga typer som jag nog kunde tänka mig att lura ut på "svagisen" som en lättare titträttavisning.
Idag var det så dags igen då vi skulle fylla disel i närheten av Colmar.
Tankstället hade ingen tanka-betala-i-kassan-pump. Kreditkort var vad som där gällde ute vid pumpen.
Problemet var bara att jag är ingen hejare på franska och klickade man på engelsk info så valde den franska språket med en dåres envishet.
Jag tågade in och visade hela kortleken av VISA-MASTERCARD-AMERICANEXPRESS samtidigt som jag förklarade att jag fattade noll vad gällde handhavandet.
Den i personalen som jag talade med pekade på "kortleken" och talade flytande franska en lång stund samtidigt som ansiktet var bortvänt. Efter ett tag så stängde jag nog munnen... Inte ett förbannade ord förstod jag av vad den synnerligen dryge och skitnödige fransosen sa.
Jag försökte att locka med en i personalen ut till pumparna för att på plats hjälpa till men fick blankt nej.
Tänk er cenariot att en fransos kommer in på en bensinstation i Arvidsjaur och begär hjälp med tankningen.
Vad tror ni händer? Jo, man lägger på storsmilet och fixar full tank och kanske att man bjuder på lunch också. Okey, lunchen var kanske överkurs.
Det kallas för normalbeteende hos oss uti obygden.
Hos vissa "trikolortyper" är ett dylikt beteende att likna vid en skam för nationen.
Jag var dj.....t svårflörtad då jag rattade ut från stationen.
På nästa ställe var personalen så tillmötesgående att jag var tvungen fråga om dom härstammade från Moskosel.
Det är liksom olika...
Vi har parkerat på flodstranden i Tournon sur Rhone. När uret visar 2100 visar termometern +17,5 grader.
Idag övergav jag långkallingarna, ett synnerligen vågat tilltag...
 
Tala franska och var rädda om varann
/egon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Yvonne A

Je suis désolé mais je n´ai pas compris.
Yvonne A

2012-10-21 @ 07:55:48
Postat av: Lars A

Håller med, fransoser är inte särskilt hjälpsamma, men vi fick hjälp med övernattningsplats för oss och husbilen av en glatt vinkande Securite Gard, men han kan ha varit från annat land.
Har tanka i Moskosel med kort !

2012-10-21 @ 09:10:22
Postat av: Lennart

Det där med "trikolortyp" ska jag lägga på minnet...:-) Hoppas du "coolat ner" nu och kör lugnt in i Spanien i stället !

2012-10-21 @ 10:26:56
Postat av: egon

Till Yvonne säger jag "je comprends".
Till övriga vill jag bara säga att jag under ett kortare ögonblick övervägde att backa ett par steg för att placera en överbelastad foppatoffel där som kulorna möter resten av "sitteriet". Jag tror jag log en stund inför utsikten att se den dryge skithögen våndas.
Kanske inte den perfekta lösningen på "problemet" men en ganska minnesvärd sådan...
/egon

2012-10-21 @ 16:16:18
URL: http://gobde.blogg.se
Postat av: 3M

Det måste vara härligt att ha kommit ner till Frankrike även om lokalbefolkningen trilskas på sitt ofta typiska sätt. Vi har varit ute på en tur för att kolla att allt fungerar efter våra problem med bilen och allt tycks OK. Nu skulle vi egentligen förbereda vår egen resa ner till Tyskland och Frankrike, men hälsan har spelat oss ett spratt, måste kurera oss nu. Hoppas dock att komma iväg så vi kan få några härliga dagar i Alsace bl.a. Ta hand om er, 3M

2012-10-21 @ 20:36:16
URL: http://www.seniorerspekulerar.se
Postat av: Yvonne

Jaja dessa fransoser dom tror att dom ær varldens allt, men jag blev imponerad av Yvonnes franska.
Lycka till på er fortsatta resa och glømm idioterna. Dom finns æverallt. Skriver lite konstigt men min dotter bor i Danmark och dær ær jag nu. Kramar

2012-10-26 @ 21:38:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0