Den gamle vid Skirvo!

 
 
I ottan körde vi till Östra Gobde.
Då rådde ett synnerligen "grinigt" väder som vi brukar säga här uti obygden.
Översatt betyder det en temperatur på -8 grader , en svag vind och diverse snöbyar.
Samt ett dagsljus som var endast "grådager".
 
Målet med resan var att bedriva isfiske på Skirvo och Gobdejaur. Nu skulle det visa sig att det var nog lättare sagt än gjort. Att medta en isborr upplevdes inte som något med hög prioritet då ju isen antogs vara måttligt tjock. En uppskattning var nog dryga 10 centimeter.
Isen var visade det sig ca 25 centimeter på Skirvo och ca 30-35 i gårdsviken Östra Gobde.
Efter att ha uppbådat diverse "axelmakter" så hade jag dock tillverkat två hål med en mindre yxa. Jag hade behövt att efter diverse förflyttningar tillverka ytterligare ett antal hål för att rädda fiskarhedern men mina värkande axlar sa nu stopp.
Läckerbitarna på isens undersida fick denna gång växa vidare... men vi kommer igen.
 
Nu tog vi beslutet att kolla ett par mårdfällor som står fångsberedda i Gobdeskogarna.
Och se där blev det Bingo!
Gammelmården hade gått i fällan. Denna marodör går inte att äta men nu kan den inte längre ödelägga fågellivet runt Östra Gobde.
Favorithustrun kom nu med det eminenta förslaget att nu åker vi hem och bakar ngt gott.
Vid det laget var jag så hungrig att jag hade börjat snegla bort mot mården...
Jag kunde senare konstatera att Bottenvikens saltströmming även gick bra...
 
I skrivandets stund så pågår en köksbaserad tillverkningsprosess.
Favvon tituleras nu projektledare, nu gäller insatsen saffransbröd och grahamslimpa.
 
Var rädda om varann
/egon
 
 

Kommentarer
Postat av: Lennart i Skällentorp

Än en gång konstaterar vi , att det går att njuta av livet,på olika sätt, även om vi är sisådär 500-600 mil ifrån varandra.Fortsätt utforska hembygden.Ni har längtat...det märks !Hälsningar
Lennart f n i Torre del mar

2012-11-28 @ 15:27:47
Postat av: Yvonne A

Grahamslimpa..........ahh.
Här ligger vi i startgroparna för årets
adventskaffe.
Kallt och blåsigt men solen skiner fint
under dagarna.
Gasolvärmaren testas.
Klädseln är lager på lager m.a.o.
Vindtätt jacka, värmande tröja och innerst svettröjan. Ja, klä Er, det kan Ni.
Jag snackar om min klädsel på vägen till Lid´l.
På hemvägen skalar man av vartefter.
Långkallingar hoppar jag över.
Framåt em. möjligen shorts.
Härliga bilder, Laila är snyggast!

2012-11-29 @ 03:29:48
Postat av: Maud

Tur att man inte heter Mård fast det finns sådana som tror det. Åldern har jag inne för att kallas gammelmaud. Iförgår hade vi besök av Birgit o Gunnar Ryman. Trevligt och lite nyheter från Torre.

2012-11-30 @ 22:30:46
Postat av: 3M

Härliga naturupplevelser. Men visst är det så att livet uppe i era trakter är lättare att njuta av om man är en naturmänniska, van att vistas utomhus och kan anpassa sig till rådande förhållande, dvs tål väder och vind, och kan se det positiva i vissa strapatser. 3M

2012-12-01 @ 21:00:02
URL: http://www.seniorerspekulerar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0