Moskosel har fått en ny postlåda!


På 60 och 70-talet hade Moskosel ca 600 individer.
Då var bygden i högsta grad en levande obygd, här fanns då det mesta...
På den tiden gick Moskoselsbussen fullastad.
Idag så finns ingen Moskoselsbuss, ingen affär, ingen flottning, inget sågverk och kanske ingen framtidstro.
Men vi har inlandsbanan osh ett rallarmuseum.


Moskosel är idag en spillra av sitt forna jag, en avfolkningsbygd som lever på minnen från fornstora dar.
Vi är idag 234 personer sedan jag och favorithustrun "vänt" på avfolkningstrenden.
Linkovägen 7 i Moskosel har fått en ny postlåda, en blå.

Postgången har vi kvar, därtill kanske Sveriges bästa...
Det där med att postgången funkar har jag full koll på, eller vad sägs om att jag och favorithustrun åkte med postköraren då vi skulle hämta hem personbilen från vintervistet några mil bort.
Jag säger bara, försök lifta med "postis" i ex Södertälje... utan att hota med vapen.

Vägar har vi fortfarande, även om vissa är knappt farbara. 
Det borde finnas en skylt där det står "husbilar göra sig icke besvär".
Egentligen borde inga andra fordon heller befara dessa kostigar under förfallsperioden. 

En distriktssköterska kommer till Moskosel en gång i veckan för att besiktiga sina "fornlämmningar".
Jag gillar henne, hon var den första som kallade mig "farbror".

Jag ska fylla på koppen och lyssna på Da Capo på radions P4.
På P1 pågår Naturmorgon vilket gör mig en aning ambivalent då även detta är ett program som jag gärna avlyssnar.

Det snöar ymnigt i skrivandets stund...

Var rädda om varann.
/egon






Kommentarer
Postat av: Lena & Jan

Lycka till med ert nya "Hemman" (Skåneuttryck för eget hus. Länge leve Moskosel o den nya blå postlådan! Ni har ju en vår att se fram emot, för att inte tala om alla Australien bilder.

2012-05-12 @ 11:06:05
URL: http://rullandeteamet.blogspot.com
Postat av: Egon

Tack vänner.

När man tittar på snömängderna så verkar det mesta långt borta.

Vårat möblemang kan vi inte få fram till allmän väg innan Gobdevägen är farbar. Igår låg ca 60 cm snö på denna. Tills vidare gäller husbilens utrustning.

/egon

2012-05-12 @ 13:14:54
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: 3M

Vårt avlånga land bjuder på variationer, kanske lite av det som trots allt gör Sverige fantastiskt. Dessutom så är ju vi människor väldigt anpassningsbara, så allt kommer säkert att gå bra, speciellt om man besitter den syn på livet som du verkar ha.

Lycka till och lev väl!

3M

2012-05-12 @ 23:23:02
URL: http://www.seniorerspekulerar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0