Favorithustrun!



Jag är gift med en invandrare.
Jag brukar kalla henne favorithustrun.
Det är allt bra exotiskt ska ni veta att vara gift med en kvinna från "främmande" land. Dessutom har hon massor att berätta om hur hennes bakgrund sett ut.
Jag känner även till hennes rätta ålder...

Hon är krigsbarn, en av dessa där ensamkommande från ett då svårt sargat land.
Jag har föreslagit att hon retroaktivt ska kräva samma "fulldaltarservice" som gäller för de unga män som i en jämn ström "svenskar till sig" idag.
Hon vägrar blankt trots att hon ju måste räknas till en av de ensamkommande på riktigt.
-Jag är nog för gammal idag, det skulle jag ha gjort för 70 år sedan.
-Men tänk vilka fina boende med en aldeles egen vårdstab försöker jag...
-Tokfan blir svaret.
Hon säger sig förstå att hon förmodligen skulle få en avsevärt bättre samhällsservice på ett dylikt boende men tycker samtidigt att det känns jobbigt att ikläda sig rollen som "ankarbarn" då ju hennes ålder får anses som ansenlig och de flesta av hennes anhöriga förmultnat och näppeligen kan räknas som anhöriginvandrare.
Jag påminner henne om den gamla ryska damen "moster Aina från Ukraina" som fick bli barn på nytt i Sverige.
-Tokfan...
Till råga på allt så hävdar favorithustrun att hon är finska trots sina 70 år i Sverige.
När jag menar att hon kanske trots allt är svenska nu så tittar hon på mig som om vore jag en utomjording.
Jag föreslår att hon ska tänka över det där med nationaliteten och undrar om hon kan förklara hur det då kan komma sig att vissa invandrare blir svenskar genast dom fått sitt första försörjningsstöd?
-Enkelt svarar favorithustrun, jag fick inget försörjningsstöd.
-Men så småningom kanske jag kan få låna en gåstol tillägger hon.

Det är liksom lite olika...

Var rädda om varann
/egon



Kommentarer
Postat av: 3M

Kan trösta dig med att favorithustrun inte får något för Holm räknas som svensk. Vi blir ju faktiskt diskriminerade om man jämför med de invandrare som kommer och blir intagna i etaableringssystemet som det kallas. De har mer pengar än t.ex. en sjuksköterska tjänar, efter skatt. Dessutom får de barnbidrag även för tonåringar som fyllt arton( då vi svenskar anses myndiga), det får ju inga svenskar heller. Var ska det tax vägen? Vi har frågat regeringen, minister Ullerhg om detta, men fick ett svammelsvar om pensioner istället. Men man måste påpeka hela tiden och det gör vi! Det är som du säger lite olika! Bra bild, förresten. Ha det gott, vi har sommar ännu! 3 M

2012-08-27 @ 13:41:46
URL: http://www.seniorerspekulerar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0