På lördag!

Älg och björnjakten pågår för fullt

Som jag tidigare deklarerat på denna blogg så kommer undertecknad att vänta fram till lördag med att lägga an på storoxen.
Jag har förberett jaktkläderna sedan en tid, stövlarna har fått nya lappar, ammunitionen tynger fickorna, glasögonen putsade och comradion varmkörd, jag har skjutit älgprov och tävlat i älgskytte. Jag har full koll på läget och är laddad till tusen, d.v.s ingen överladdning och endast en lätt kroppslig övervikt…

Jag hade förberett mig med ett varmt sittunderlag inför älgjakten. Men här om dagen såg vi en större nallebjörn passera över gamla Gobdevägen i närheten av vårt boende. Sittunderlaget har nu fått återgå till sin gamla förvaring och jag avser att sitta på ett varmt björnskinn under jakten..., men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig och plocka fram värmesitsen om det ”skiter sig” med björnskinnet. Kanske klokt att inte ”sälja skinnet innan björnen är skjuten”.
Till dags dato har 16 björnar av 72 fällts i Norrbotten. (12 hanar och 3 honor, en påskjuten ej funnen)

Om någon undrar hur älgskyttetävlingen gick så kan jag bara säga… hyfsat.

Vad gäller älgrapporterna så kan man läsa att någon har lyckats skjuta en bil, utredning pågår… taskigt läge som man säger.

Lingonen är plockade och favorithustrun rensar för fullt.
Nu ska jag ha frukost med "favvon".

Var rädda om varandra
/egon

 


Kommentarer
Postat av: Inger Hammar

God jaktlykcka önskar jag er alla. Jag undrar en sak efter att ha sett Mats i Träsket använda den 2 ggr. Vad är skitjakt!



I övigt var jakten Ullared på Gekås tämligen god.



Jaga försiktigt!

Vi ses snart!

Inger

2010-09-07 @ 20:51:47
Postat av: mats i träsket

Krister Karlsson nedlade en 13-taggare idag, 310 kilo vägde den. Och låg naturligtvis i ett djupt dike, lätt ta ur? Nej är svaret.

2010-09-07 @ 21:19:29
Postat av: egon

Jag kan se två betydelser i ordet "skitjakt". Dels att bedriva en fysiskt krävande jakt då kroppens hälsoläge går i moll.

Dels att "jaga" björnskit. Detta betyder att man tar ett litet prov från björnens avföring för DNA-analys. Själv är jag en av dessa som åker runt ned en spec provpåse i bilen. På detta sätt tror man att man ska kunna beräkna antalet björnar.

/egon

2010-09-08 @ 07:51:37
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: egon

13-taggare.

Snyggt jobbat!

/egon

2010-09-08 @ 07:54:09
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: mats i träsket

Skitjakt önskar man väl också om man är lite skrockfull, lycka till leder till dålig jakt, skitjakt önskar man någon som man önskar det ska gå bra för.

2010-09-08 @ 08:31:53
Postat av: egon

Tack Mats!

/egon

2010-09-08 @ 09:12:14
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: Yvonne Andersson

Skit också!

Skitjakt på Er gubbar och njut av att vistas ute i friska luften om dagarna. Kaffe med rökt älghjärta..........låter smaskens.

Från en som just återkommit från en färgstark fjällvärld.

Yvonne

2010-09-11 @ 09:47:45
Postat av: egon

Trevligt att höra att du har återkommit från fjällvandringen. Förstår att nu finns alla underbara färger som hör höstfjällen till, kanske även en del vita toppar.

Så småningom vill vi få ta del en reseberättelse...

/egon

2010-09-11 @ 13:41:59
URL: http://gobde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0