Åter i frihet, men märkt för livet!

Detta hände här om dagen en bit bort i en mindre by. Någon skröna eller tidningsanka är det inte heller och inte en rad om denna lite unika händelse har stått att läsa i lokala blaskor.

Nåväl... Då denna intresserade rävjägare som liksom undertecknad håller daglig koll på rävfällorna kom till fällan fick han se en vuxen björn som oroligt vankade runt fällan. Från fällan som hade stängda luckor kom besynnerliga ljud.
Nu var goda råd dyra, allt tydde på att cenariot gällde en björnhona vars unge eller ungar "gått i fällan". Björnhona med unge är fredad bör tilläggas.
Efter att kontakt tagits med polis så hamnade samtalet hos naturbevakare i Jokkmokk. Så småningom anlände bevakare med veterinär som innehar bedövningstillstånd. Tala om tuffingar!!!
Man gick till tunnelfällan och bedövade björnungen via en inspektionslucka, detta för att inte ungens läte skulle locka den oroliga björnhonan till anfall, man drog ut gästen, vägde, mätte och märkte.
Ungen var en ligist på 40 kilo och allt skedde i strålkastarsken. Tung beväpning fanns på plats.
Historien slutade som man vill att en BRA tillika SANN historia ska sluta.

Natten temperatur i Östra Gobdejaur var +3 grader. Radion talar om regn i riklig mängd. Jag har tänt eld i vattenvärmaren och i köksspisen, kaffet är nykokt och 30-06,an står vid dörren. Jag avser att gå en björnkollarrunda under morgonen. Vår vän hade gjort ett nytt halvkilos-toabesök ute på vägen...

Förresten så får jag inte förta mig denna dag då jag i morgon ska tävla på älgskyttebanan, ett årligen återkommande evenemang inom Ljusträsk-Pilträsk Jaktskytteklubb. HÅLL TUMMARNA!!!

Var rädda om varann
/egon



Kommentarer
Postat av: inger

Guuu va han skiter den där nallen!

Jag ska hålla en tumme den andra kommer jag nog att behöva eftersom vi ska ha gäster i stugan....

Ha det gött i torrt så väl som i blött!

2009-09-04 @ 10:37:11
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: mats i träsket

Jag har som bekant lite dåligt om tummar men håller det jag har. Berättelsen var bra men undrar: en mindre by en bit bort. Mindre by än ö gobde eller?? Det händer väl så mycket ute i spenaten som i asfaltdjungeln, men av lite fredligare natur.

2009-09-04 @ 12:44:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0