Pepes Bodega!



Igår tog vi semester från semestern.

Målet var bergsbyn FRIGILIANA som ligger högt belägen en bit från kusten i höjd med Nerja.
Varför åker man då dit... Jo byn är lite speciell, där finns en marknad och byn är helvit. Det har sagts att denna spanska kommun håller den vita färgen om innevånarna håller den helvit genom att ommåla vart år... om det nu stämmer.
Två svenska par hade vi som resesällskap, det ena paret hade besökt byn tidigare.

Vi tog bussen från Torre del Mar till Nerja, där var det till att byta till en buss som tog oss upp till Frigiliana.
Bussen var en mindre sak som kunde ta 51 passagerare, där fanns även ett plakat som sa att man även kunde ta ytterligare 21 stående i bussen. Jag uppskattar att "sillburken" innehöll ca 80 passagerare.
Sedan resan klarats av så slog mig tanken att det förmodligen är bättre att stuva bussen proppfull så att vi alla kan stötta varandra längs bergsvägarna. Resan är både brant och "kringelkrokig".

Allting var vitt, vitt, vitt. Jag vill inte påstå att vi gjorde några större marknadsinvesteringar, MEN jag köpte mig en minikompass för det facila priser av 3 euro. Bra att ha då man vill hitta hem... eller bort.
Höjdpunkten var nog lunchen på Pepes Bodega som försåg oss med landgångsmackor och en öl sedan vi vandrat oss hungriga och trötta. Pepes Bodega för ju osökt tankarna till Sven Melander och Jon Skolmens charterresa och deras besök på Pepes Bodega, deras planerade spritinköp och Svens bevingade "man måste tänka på pocenten".

Klockan fyra var vi åter i Torre del Mar efter en alldeles lagom "lillsemester".
På väg till husbilen slank vi in på Mercadona och köpte oss lite middagsmat, det blev en forell och ett antal stora räkor som senare förvandlades till en läcker middag. Vi stekte forellen och därefter fräste vi räkorna i stekspadet. Sallad, vitt vin och bröd till detta.

Tänk så mycket fint och "smakfullt" det finns...
Var rädda om varann
/egon


Kommentarer
Postat av: inger

Ni tror det inte...men Henrik och jag har just sett/lyssnat på just den filmen medan vi lagar franska rårakor...Peppes bodega, ja herre guuuu

2009-11-06 @ 10:43:05
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: mats i träsket

Blev det nån slips idag????

2009-11-08 @ 20:50:27
Postat av: egon

Ingen slips... tyvärr!!!

MEN jag fick en förpackning "Actimel" som skulle hjälpa mot en aggresiv magåkomma. Jag valde Actimel före slipsen!

/egon

2009-11-09 @ 06:13:26
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: inger

Ett tips för en utslagen mage: Bifiform det är en mjölksyre tablett som funkat bra för Malte när han har magen i olag. Fick tipset av en sjuksköterska när han åt bred spektra penicillinet senast.

Bättre än en "snara"...

ha de fortsatt prima!

2009-11-09 @ 06:49:15
URL: http://northlongswamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0