Ett sms från norr!


Det kom ett sms som sa: "har nu tagit årets första snöskotertur".
Avsändaren var min gode vän Mats i Raivoberg, Raivoberg är ju grannen i Östra Gobdejaur, ca en mil bort. Också det ett "enstakaställe"...

Sms,et kom sent igårkväll och föranledde ju att tankarna gav sig ut på resa, en resa från Andaluciens kust upp till den bistra vintern i Östra Gobdejaur. Till skoterspår, isfiske, kaffeeldar, mårdfällor, spårstämplar i nysnö, vinterns fågelbord, knastret från järnspisen, knarret från skor i kall snö, norrskenet och tystnaden...
Jag misstänker att han visste att han skulle röra om i tankeverksamheten...

Det var bara till att stirra en stund på almanackan och konstantera att även här är det VINTER om än lite snöfattigt.
Jag drog upp täcket till nosen och låtsades att det var smällkallt, man får ju inte bejaka sina små "längtansungar"...

Klockan har blivit 0600. Favorithustrun sover.  Kaffet är nykokt och nu ska jag invänta "halvsju-nyheterna". Jag startar dagen med riksnyheterna klockan sex för att senare ta del av de lokala nyheterna på Radio Norrbotten. Allt via laptopen, denna teknikens skapelse...
För att ytterligare bli uppdaterad kan jag sedan avlyssna Kustradion 104,90 på FM-bandet. Där är kontinuerliga sändningar på svenska till svenskar på Costa Del Sol.
Man blir näst intill "allvetare".

Var rädda om varann
/egon


Kommentarer
Postat av: inger

Är övertygad om att ni är mera informerade om norra regionerna, än vi som är här uppe....

2009-11-13 @ 10:42:10
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: egon

Är man "hemma" så kanske det inte känns lika befogat att kolla vad som händer hemma. Lite av det där att man "ser inte skogen för alla trän".

/egon

2009-11-13 @ 16:13:51
URL: http://gobde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0