Dra,dra du gamla oxe..!


Det var under morgonpromenaden som vi såg denna Andaluciska uppenbarelse.

Egentligen så vill jag nog göra en liten ändring i vistexten.
Jag vill att det ska heta "dra,dra du TUNGA oxe" då ju dessa "pojkar" väger si-så-där 700-800 kilo per styck. Deras gång var i ultrarapid. Känslan infann sig att dessa kolosser tog sig en funderare mellan vart steg.

Den lille spanska bonden som kom gående med dessa hälsade som sig bör "buenos dias". Vi svarade artigt "buenos dias". Jag tänkte "hur f-n styr han dessa kolosser". Inga tömmar eller liknande, bara en käpp ca 3 meter lång och en svada som fått en auktionsutropare att blekna.

Som den jägare jag är så hann jag tänka på kalibervalet då dessa "köttberg" passerade. Jag tror jag höll andan en stund...
Det är väl knappast troligt att man får dom på passet ändå...

På kvällen "kulinerade" vi till oss  med en fisk/skaldjurssoppa, lite vitt vin lät vi även slinka ner.
Läckerhet intogs tillsammans med goda vänner. Vi "kulinerade" utomhus under markisen trots att det blev lite svalare, bara 21,4 grader och gråväder. När vi så småningom bröt upp hade klockan blivit tio och temperaturen ca 18 grader.
Tack Christer, den soppan "kockade" du till en fullpoängare...

Det är ånyo morgon här i Andalucien, klockan visar 0630 och favorithustrun njuter ännu av den goa sängvärmen. Själv har jag redan hunnit med ett par koppar kaffe samtidigt som jag lyssnat på andliga sånger på SR P1.
 
Var rädda om varann
/egon



Kommentarer
Postat av: mats i träsket

Goda vanor på söndagsmorgon har du. De oxarna på pass, ja det första som slår mig som vanligt, hur får man hem dem från en blötmyr??? Och mycket mat, tänker man som vanligt. Vegeterian skulle man inte kunna bli.

2009-11-01 @ 09:08:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0