En delikatess!



Jag har under de senaste dagarna brottats med gädda.  Att landa dessa på isen är en baggis, den verkliga kampen har varit då jag förberett dessa inför kommande anrättningar.

Jag skär ut benfritt som ska bli "fiskekaker a´la Norge" eller andra delikata wookrätter, bitar som innehåller ben blir ämnade för stekpannan, lite av "vardagsmat".
Man sa på radion att gäddrom är en verklig "delikatess". DETTA VISSTE JAG INNAN...

Igår gick jag i närkamp med en 6,2 kilos och en 2,5 kilos.

Av tio kilo gädda får jag 2,5-3 kilo benfri gourmet-mat. Renset blir en bra stödutfodring till rävar, lavskrikor, ekorrar, mårdar, korpar och många andra arter som har det lite tufft just nu.

Senare på kvällen kom några bekanta med ytterligare fyra krokodiler i en svart plastsäck.

Inatt drömde jag om GÄDDA...

Nu ska jag lyssna på Naturmorgon på P1 samtidigt som jag underhåller min favorithustru vi frukostbordet, sedan ska vi skotra till Luossejaure och lura en öring och äta en skogslunch vid brasan.
Morgonen här i Östra Gobdejaur är lite grinig, temperaturen är bara ett par minusgrader, det är vindstilla och "snöblint".
Det blir nog lite Ring så spelar vi innan skoterkläderna åker på.

Var rädda om varann
/egon

Kommentarer
Postat av: inger

så kom dom då....gäddorna!

2009-03-07 @ 08:12:05
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: Lena med Bena

Gädda och makaroner är ju en gammal klassiker! /Lena

2009-03-09 @ 18:48:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0