Same-same but different!


Igår besökte vi en  Spansk Farmacia som är motsvarigheten till våra Apotek.

Det som föranledde besöket var att min favorithustrus astmamedecin var på upphällningen. Priset på en Pulmicorttub för inhalering var 320:- (svenska pengar). Jag var nästan i behov av andningshjälp då jag hörde priset,
I ett lågprisland...
Nåväl vad betalar man inte för att få en vettig andning, MEN det hade varit betydligt billigare att dras med en svår infektion då en förpackning pennicillin bara kostar 26:-
Att vissa bakterier blir ressistenta mot antibiotika har nog sin grund i lättillgängligheten. Det bästa vore väl att vara ressistent mot sjukdomar... om man nu fick välja.
Vad mera man kan göra på ett spanskt apotek är att få blodtrycks och pulskontroll under tiden man väntar på sin tur, priset för detta är 5:-
Under promenaden åter till vår husbil passade vi på att beställa tid för fotvård, detta kostar 175:- per behandlingstillfälle.
I sverige kostar det samma summa... per fot !
Om man då saknar en fot...
Det är många ting att fundera över, samtidigt kanske det är fel att fundera, t.o.m detta kan man fundera över.

I skrivandets stund avlyssnar jag "naturmorgon i P1" med Lasse Willen.  Hur en dator fungerar kan man även fundera över.
Nu visar klockan 0705 och jag har hällt upp min andra Javakopp.

Var rädda om varann
/egon



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0