Mårdstammen ökar !

Trots att jag befinner mig på resa i sydeuropa så är jag uppdaterad på vad som sker i skogarna runt Östra Gobdejaur.

Innan vi rullade bort från snö och kyla hade vi iordningsställt mårdfällorna. Våra vänner Mats och Eina i Raivoberg sköter sedan den löpande kontrollen av dessa, en syssla som dom har skött med bravur.
Under denna tid har dom hämtat hem fem mårdar, dels från deras egna fällor, dels från Gobdefällorna.
Som de flesta vet så är ju mården en riktig marodör vad gäller att plundra fågelbon, den är en yrkesmördare inom sitt revir, den jagar fatt på en ekorre med lätthet, den tär hårt på skogsfågelstammen.

En fråga som kanske förblir obesvarad är dock varför stammen verkar att ha ökat så rejält inom endast något år, förra vintern fanns inte många spårstämplar efter mård i området.
Ett par mårdar fick likväl "bita i gräset" under gångna vintern, på nyårsafton gick den sista i fällan.
Nu tyder allt på att mårdstammen har fått ett uppsving, kan detta bero på att ekorrstammen har ökat rejält som det ser ut.
Förra vintern så kunde 8-10 ekorrar söka mat runt fågelbordet i Östra Gobdejaur, detta var någonting nytt hos oss.

I skrivandets stund går klockan mot 0830 här i Torre del Mar, det är dagen före NYÅRSAFTON. Yttertemperaturen visar på +11 grader och min favorithustru ska nu lockas till frukostbordet med löfte om kaffetåren. Hon ligger kvar i bädden och läser sin "tegelsten" med stor inlevelse.
Jag har dukat fram ost och en skivad smakrik korv, yoghurt och färskt bröd till frukost, och den efterlängtade kaffetåren.

Det här med nyårslöften...tänk efter FÖRE.
Var rädda om varann.
/egon

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0