Oväder!

 Det finns ett gammalt talesätt, att den dagen snöfallet har lagt snö ända intill tallstammarna då har vintern kommit för att stanna.
När vi lämnade Gobdejaur igår så la jag märke till just nämnda tillstånd.
Igårkväll började det att dala någon lätt snöflinga, sedan har det fortsatt att snöa hela den gångna natten, och enligt prognosmakarna på SMHI så lär det fortsätta. Snödjupet har vuxit med ca 1 cm per timma, d.v.s att vi har fått  en dm under natten.
Temperaturen ligger och snurrar runt noll-strecket.
Jag har sedan 0530 lyssnat med åtminstonde ett öra på nyhetssändningarna och det verkar som om vi har ett extremt oväder på gång. Varningar har gått utt till flertalet länder bl.a England, Holland, Danmark, Tyskland, Sverige (södra delen) m.fl. Man tror att översvämmningar ska drabba flera kuster. Höga vattenstånd och orkanvindar. Vi nöjer oss med snö och blåst.
Idag har vi på agendan att tvätta av en bil, göra ett besök i metropolen Byske för diverse ärenden samt hälsa på våra vänner Börje och Birgitta.
Vi har sedan för avsikt att röja bort lite snö hemmavid, och om det finns några krafter kvar ska jag skifta oljan i vår "storskoter" LYNX 5900 och lasta båda skotrarna på släpvagnen. Lite batteriladdning blir nog aktuellt. 
 Vi har tänkt att dra upp dom till Viståsen-Gobdejaur för att ha dom på startlinjen så att säga.


Nu ska jag ta en kopp morgonkaffe med min favorithustru.

Var rädda om varann
/egon


Kommentarer
Postat av: Sara

Har snoar det minsann inte! Stralande sol!

/S

2007-11-09 @ 13:36:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0