Måndagmorgon i Ö:a Gobdejaur!

Om någon nu går i den tron att en måndag i Ö:a Gobdejaur skulle vara annorlunda än en onsdag, en lördag eller någon annan valfri veckodag så vill jag hävda att så inte är fallet.

Man vaknar som vanligt någon timma innan det man BORDE ha vaknat, får fyr i spisen och vissa dagar även i murspisen i vardagsrummet.
Morgonnyheterna på ettan och på med hurran.

Kollar framför verandan om det har snöat. Några centimeter har kommit under natten, temperaturen idag visar minus nio grader. Väderkollen har blivit lika viktig och inövad som att äta och dricka.                                               

Räven har gjort en spårlöpa framför bron, han har nog vädrat lite gäddrens som hänger på brostolpen.
Tar med en fylld vedkorg som står på bron och tömmer i vedlåren.

Nu vill kroppen få sitt, men först så tar jag en tur på stigen bakom vedbon, där markerar jag revir.
Kan väl ses som moteld till rävens revirmarkeringar.

En kaffetår till ett tänt adventsljus. Nu får jag snart sällskap av min hustru Laila.
Några ekorrar har också kommit igång med frukosten ser jag.

Lägg ett trä på elden och var rädda om varann.
/egon




Kommentarer
Postat av: Sara

Hur kan man ha en sadan entusiasm for samma rutin, samma ekorrar och inte samma men sakerligen snarlika vedtran varje dag? Detta gar mig forbi. I mitt fall skulle lappsjukan sla till snabbt och skoningslost.

/S

2007-12-03 @ 14:07:45
Postat av: Inger

Tja, har man upplevt så mycket som ett "gammalt" par har...så inser man att dom små tingen i den grå vardagen är alldeles nog! Detta är ett svar som kanske mer är riktat till Sara men
jag tror att det är en förklaring som håller.

2007-12-04 @ 08:16:25
URL: http://northlongswamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0