Moskosel i vårens tid!

Jag sprider nu mina tankar igen efter en längre "bloggvila"!

 

De ynka snöfläckar som nu finns kvar för en både tynande och tinande tillvaro. Det var inte många eftersläntrare som visade sig idag då jag gjorde sällskap med min gode vän som vissa dagar kör postturen till ett antal ”enstakaställen” upp efter Piteälven.

Att följa med på dessa turer skulle förmodligen i längden ha en synnerligen negativ inverkan på rörligheten. I Lill-Varjis bjöd en bekant på kaffe och korvmacka vid en eld på stranden, och komna till Iggejaur blev vi inbjudna på morsdagstårta av en 78-årig dam. Innan vi avslutat tårtan så ringer postförarens hustru och meddelar att våfflor och hjortronsylt står framdukat…

Man borde nog cykla postrundan vissa dagar, 10 mil i omslagsföre vore något att bjuda rondören på…

 

Nåväl, efter att ha fått uppleva ett par dagar med näst intill tropisk värme så har nu nordanvinden styrt ner isvindar över oss, det drar kallt uti obygden denna dag. Vi hade nollgradigt den gångna natten och ynka +8 idag… man får liksom glädjas för det lilla. Några snöflingor bjöd idag på en rejält förkortad julstämning.

Ett mått på ”kylslagenheten” är att jag vissa nätter måste köra golvvärmen i husbilen för att undvika att frostautomatiken tappar vattnet ur varmvattenberedaren då temperaturen går mot nollan.

 

Det vankas husbilsåkande i veckan.

Vi ska ”göra” Norrbottens kuststäder med ett nedslag på Sunderby Sjukhus. Jag hade tänkt agera fältlassarett och konvalescenthem med husbilen då ju favorithustrun ska genomgå en operation. Första tanken var att den operationen fixar vi själva, men då jourhavande kirurg meddelar att allt är kostnadsfritt så va fan - och vem vill ta jobbet av en arbetstrånande kirurg som redan har investerat i en onödig utbildning, och det där med att operera ögon är ju lite känsligt har jag hört.

Bashar al-Assad i Syrien är ju ögonläkare, man måste ju lita på läkarkåren…

 

Tills vidare så står snöslungan framför gräsklipparen.

 

Var rädda om varann.

/egon

 


Kommentarer
Postat av: A

Skönt att Gobde är tillbaka, började bli litw orololig./
En bloggläsare

2014-05-28 @ 00:01:33
Postat av: Matsiträsket

Härligt läsa dina tankar igen!! Ställde undan snöslungan i helgen, visst, en chansning är det men borde inte komma mängder av lappmögel nu...

2014-05-28 @ 07:51:48
Postat av: egon

Bara lugn!
Ville ta en längre paus från blogg-kåserierna för att se om någon märkbar förändring skett i ens omgivning eller ute i stora världen.
Tyvärr, det mesta är sig likt...
/egon

2014-05-28 @ 07:59:38
URL: http://gobde.blogg.se
Postat av: Lars A

Kul att "ha Dig tillbaks"
Med tanke på al-Assad, så undrar jag om det finns något inslag (empati) i ögonläkerutbildningen som är likartad i Sverige och Syrien, skulle nog "kolla" detta först !!

2014-05-28 @ 11:44:20
Postat av: Yvonne.A.

Det var ett rackarns långt uppehåll....
Glad att åter få läsa Dina tankar.
Hoppas allt går bra för Laila nu.
Hälsningar till Er båda.
Yvonne.

2014-05-28 @ 12:47:56
Postat av: Lena & Jan

Ouuh, då får du sminka till facet Egon, för nu blir Laila mera skarpögd ja-ha. LYCKA TILL LAILA du får ungdomssynen tillbaka hojtar Jan från fåtöljen mittemot mig/Kram
PS tandl min hette Usama bin Ulama vid ett snabbesök hos folktandvården DS

2014-05-28 @ 17:17:57
URL: http://rullandeteamet.blogspot.com
Postat av: maud

Välkommen tillbaka. Har saknat dina tankar. Hoppas att operationen gick bra Laila!

2014-05-29 @ 22:43:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0