Utan anabol påverkan!

Ibland visar sig favorithustrun från sin allra bästa sida och vid dylika tillfällen verkar foderanskaffningen vara ytterst enkel, eller om det är på det viset att hon kan några knep som jag missat under min drygt 60-åriga "fångafiskenutbildning".
Så var i.a.f. fallet här om dagen då vi gjorde nedslag på en mindre sjö i närområdet och i 8-gradig kyla och tilltagande snålblåst bedrev pimpelfiske efter i första hand öring.
Det blev ingen s.k "långbänk" innan hon landat en redigt grann abborrgrabb.
Jag ökar nu stegen och fiskeintensiteten mellan borrhålen, då ropar favvon "den jag nu har på går knappast upp genom hålet".
Sedan landar hon en annu större abborrgrabb som trots avsaknad av steroider har en välbyggd kropp.
I den stunden slår det mej att om nämnda firrar fångats i ett grannland så hade jag nog velat utföra en dopingtest. Dom såg misstänkt välpumpade ut... överdimissionerade som överarmsmuskeln på en bekant skilöperdame.

Nåväl jag hade inget napp denna gång men kunde trösta mig med att jag vann föregående "lopp", då med en fin öring... så de så.

Dagarna fram till dess att vårsolen spöat skiten ur "gamsnön" går ohyggligt sakta, men en ljuspunkt i tillvaron är att ljuset har återvänt till obygden och i skrivandets stund har vi fem (5) plusgrader.
Meteorologen lovar -20 till helgen... det är en tråkig f-n det där.
Han måste väl gå att byta ut eller utvisa.

Jag är inne i en period av skrivartorka, ett flertal vänner i Spanien och Sverige har haft vänligheten att tillskriva mej/oss men jag har tyvärr dragit lite länge på ett svarsmail. Jag ska bättra mej!
Kanske efter några fina utedagar med en därpå följande otjänlig väderlek att det hela "sprättar" igång... man måste ju tro.
Ibland får jag för mig att jag ska skriva om tillståndet i nationen som det brukar heta, men jag har svårt att hålla jämn takt med tillståndets svängningar. När tankarna har malt färdigt ikring ett elände så har ett nytt sett dagens ljus. Man är av allt att döma för långsam.

Favvon har kaffe och macka på gång - det lär ska bli hästkött och skinka som pålägg.
Hästköttet lägger vi under skinkan...

Var rädda om varann och kör försiktigt där ute.

Nappat och klart!

Idag gjorde jag årets första fiske.
Det blev en kylig, solig men givande tillställning.
Undertecknad med favorithustru startade dagen med en kortare biltur för att sedan parkera bilen några kilometer bort och övergå till fotvandring.
Först ett par kilometer längs en mindre väg och sedan längs ett skoterspår.
Så småningom landade vi på en mindre sjö.
Det hela skulle föreställa en rekognoseringstur för att se om någon faft modet och entusiasmen att trotsa kylan och blöta  en rev.
Inte ett borrat hål vad vi kunde se, men ngn hade lagt ett skoterspår över sjön.
Vi tog nu ett beslut att återvända hem och sedan skulle jag återvända med isborr och pimpelspö.
Favvon stannade hemma.
Om inte annat så skulle jag få dagens dos av välbehövlig motion och en frostnupen nästipp.
Termometern visade nästan -15 grader. Lite i kallaste laget... men nu är man ju bara sån...
Dessutom skulle jag ytterligare ett par gånger få en pratstund med några renar som utfodrades nära vägen.
Värkande axlar gjorde att jag var nöjd efter att ha borrat ett (1) hål. Snö på isen, sedan 5 cm is, 30 cm vatten och som avslutning 50 cm is innan borren hamnade uti fiskarnas boning.
Spänningen var nu oliiidlig som det brukar heta.

Efter 45 minuter så kom första hugget och jag kunde landa en grann öring. Egentligen var jag rätt så frusen efter att ha svettats en del, men va f-n det var ju så spännande.
Trots allt så insåg jag efter ytterligare en halvtimma att nu var det dags att traska hemöver, då högg en ännu större som i skrivandets stund ligger i frysen.

Behöver jag säga att risken för återfall får anses som överhängande.
Förresten, kan ni gissa vad vi åt till middag?

Var rädda om varann
/egon

Jokkmokks Marknad får klara sig utan oss!

I morse visade termometern -30 grader då första javakoppen intogs.

Sedan kollade jag hur temperaturläget var i Jokkmokk där vintermarknaden pågår som bäst. Det hela kan sammanfattas: myggfritt, trängselfritt och svinkallt, -30 även där.
Jag misstänker att djupt urringningade dekoltage och aftonklänningar dagen till ära har utbytts mot skoteroverall och vargskinnspäls. Om EU får bestämma så blir det ju en skriande brist på vargskinnspälsar framgent...
Till Jokkmokk åker vi inte!

Inlandsbanan är plogad och marknadstågen rullar mot Jokkmokk.
I måndags stannade inlandsbanetåget till här i Moskosel för att på rallarfiket utfodra ca 85 resenärer, det mesta var "långvägafolke" japaner och dylikt...
Dessa skulle efter att ha nått destinationen i Jokkmokk bussas till Kåbdalis för inkvartering under marknadsdagarna.
Om målet med resan är att förutom  Jokkmokks marknad få se en grymt kall och stjärnklar polarhimmel så har man prickat rätt.
En god vän berättade att här om året då han besökte marknaden så var temperaturen ca 25 minus och en fyndig marknadsgycklare hade då plockat fram en gammeldags vedeldad kopparvärmare i bautaklass som han värmde rejält spetsad glögg i. Försäljningsframgångarna stod som spön i backen i det ståndet...
Hur det var med försäljningen av frusen renkorv känner inte vittnet till.

I år visas ju en hoper nya husbilar på marknaden.
En bra vintertest vill jag lova.
Glöm inte att man måste vara extra ömsint med husbilarnas plastdetaljer i sträng kyla.
En vedeldad skogshuggarkoja på hjul kan vara en fullpoängare.
Dessutom kan man ha huggkubben inomhus intill kaminen.
Nu måste jag utfodra två och fyrbenta vid fågelbordet.

Till sist måste jag berätta att jag normalt på dagarna brukar släcka ytterbelysningen på garaget, men nu är det så dj...a kallt att energilampan vägrar återtända.

Var rädda om örsnibbarna och varann