Restaurangbesök!

Det är tidig morgon i Torre Del Mar.
Regnet har strilat hela natten. Man brukar ju sova gott när regndropparna dansar på husbilstaket, men inatt ville inte sömnen riktigt göra sitt intåg.
Vid tvåtiden steg jag upp och satte igång värmepannan, en timma senare så var det för varmt att sova.
En anledning till att natten blev "obekväm" var förmodligen det restaurangbesök som resulterade i ett allt för mäktigt matintag.
Restaurangen var argentinsk, och argentinarna är ju kända för sina grillade kötträtter. Vi beställde in en mixad blandning av diverse grillade köttdetaljer, avsedd för fyra personer.
Man lastade in MASSOR med kött på en koluppvärmd behållare. Vi drack ömsom vin och ömsom vatten.
Denna kulinariska tillställning avnjöts tillsammans med våra vänner Christer och Yvonne.
Rätterna var så väl tilltagna att samtliga blev "övermätta" och resterande kött lades i en förpackning som vi fick med oss hem.
Sådana restauranger finns det allt för få av...

Idag ska vi ta den obligatoriska "straffrundan" som vi brukar genomföra även de dagar då vi ätit mera normalt.
Vi ska titta på vårt adventspyntande som inte är allt för vidlyftigt tilltaget.
Sedan ska vi bara VARA...

Men nu vankas det morgonkaffe från vår nya kaffebryggare.

Carmencita lilla vän...!

Hon kallas Carmen men hon heter förmodligen Carmencita.
Carmen är förmodligen den som har sista ordet här på Camping Torre Del Mar. Inte för att Carmen har ett överlägset kunnande, men hon har en överlägsen ålder.
Carmen börjar att närma sig den ålder då man talar om "sista förbrukningsdag", Carmen kan vara var som helst mellan 65 och 85 år.
En äldre spansk "senora"  har ofta ett utseende som lätt förvillar vid åldersbestämmning.
Carmen har en något framåtlutad lätt hasande gång, hennes blick är fixerad i fjärran och hon verkar ständigt vara på väg att uttrycka något.
Varhelst man stöter på Carmen så frågar hon (tror vi) om vi bor på hennes camping.  Hon öser på i sina underbara utläggningar, vi hummar och nickar trots att vi fattar NOLL
Carmens ansikte som nog kan ha varit ganska bilskönt i en svunnen tid, pryds numer av ett par tjockbottnade glasögon som nog kan bidra till  hennes osäkerhet om vem som är vem och vem som bor var.
Carmen talar bara spanska, och detta gör hon i en jämn ström.
Carmen lever förmodligen i den fasta förvissningen att alla som beträder Andaluciens mark behärskar det spanska tungomålet.
Att förvecklingarna står som "spön i backen" är ju en självklarhet.
I morse skulle jag byta till en bättre plats på vår camping, det hela resulterade i att jag blev inbokad på en viss plats för säsongen 2009-2010...!
Men Carmen är lika underbar i alla fall.
Hur som helst så stortrivs vi på Camping Torre Del Mar, det tror vi att Carmen också gör...

Gasvarning!

Jag är med internet igen.
Abstinensen börjar redan släppa, men lite skakigt vill jag nog påstå att det är. Åtminstonde nätet - hastigheten är sådan att en sköldpadda skulle få fartböter.
Kan ju även vara på det viset att även den trådlösa uppkopplingen tar ngn form av halvsiesta på dagen.

I förrgår avsåg jag att inhandla en spansk gasolflaska.
Jag var påläst och förberedd på det mesta. Jag har tagit del av ett otal historier runt nämnda gasolflaskeinköp.
Men nu är det bara så att verkligheten överträffar de flesta historier, åtminstonde vad gäller gasolinköp.

Laddad med passport och euro ställde jag kosan mot REPSOLS lokalkontor här i Torre del Mar. Jag var även försedd med en "fejkad" adress om man var på det humöret.
Jag hade min husbilsboende vän Christer vid min sida, han har nämligen ett sk "nie nummer", detta är det spanska personnummret som man måste ha då man gör vissa affärstransaktioner. Hängslen och svångrem, ni vet...

Den som tog emot oss på kontoret hette förmodligen "senor NEGATIVO" eller ngt sådant. Vi hälsade med ett "hola" som man gör, jag är misstänkt att han svarade "no". Vår framställan om att få köpa en flaska propan avslogs konsekvent, det var det mest negativa BELÄTE jag mött. Inte ens ett "nie-nummer" köpte gubbstrutten.
Hade jag då varit beväpnad hade jag förmodligen rånat honom på en gasflaska, eller skjutit mig för pannan, båda förloppen kräver ju ett visst mått av mod..., men vem vet.
Vi vandrade slokörade hemmåt.
Vi berättade om problemet i campingens reception. Han tar fram ett papper som har mina data som campingboende, han stämplar och ringer ett samtal till senor NEGATIVO, hämta en gasolflaska i morgon säger han.

Nästa dag vandrar Laila och Christers fru Yvonne upp till senor NEGATIVO, han skriver ett kontrakt på en SPANSK GASOLFLASKA och allt är frid och fröjd. Två minuter senare är affären avslutad!!!
DET ÄR KVINNAN BAKOM ALLT!
Undertecknad står tillsammans med vännen Christer  utom skotthåll utifall att...

Varför då detta? Jo se Madrid-bombarna hade använt en gasolflaska som sprängkapsel och min vackra nuna kanske liknar en muslimsk terrorists, vem vet.

Idag skiner solen på oss och temperaturen visar på 19 grader.
Var rädda om varann, och kvinnorna.

Moderna tider!

Man slås av hur vår STORA värld har krympt genom modern teknik.

Man kan sitta i sin husbil 520 mil hemmifrån och ha direktuppkoppling till vänner, nära och kära. Man kan ha ögonkontakt genom webb-kameran.
Vi har i vår husbil "herr Skalman" en "hot spot"-uppkoppling. D.v.s att vi fångar signalerna från en byggnad i vår närhet. Detta tar vi genom att vi har en laptop med WLAN och en liten extraantenn som ökar styrkan på inkommande signaler.
Den trådlösa internetuppkopplingen är avgiftsfri , antennen (en pinne 20 cm) kostar däremot 50 euro.  Uppkopplingen är helt LAGLIG. Den erbjuds av campingägaren. Man kan kanske säga att man indirekt har lagt detta på campingavgiften.
Vi har ett litet elskåp bakom bilen där vi kopplat 220-volten. Där har vi även ett antennkabeluttag med F-kontakt till vår tv, vi kan se 14 kabelkanaler.

I de 280 euro per månad vi betalar för platsen ingår även tömning av gråvattentank, tömning av toatank, sophämtning,vattenpåfyllning, duschutrymmen, toautrymmen, disk och tvättmaskinsanvändning och kabel-tv.

I övrigt så har vi ju våra mobiltelefoner som nått en ålder då inte ens den fåfängaste tjuv skulle vilja bli ägare till dessa. Vi har varsin kommunikationsradio med hyfsad räckvidd och "panikknapp", OM vi tappar bort varann i främmande land...
Vi lyssnar på Norrbottensradion via Laptop,en. Idag ska vi kolla utförsåkning via kabel-tv.
Vi är liksom BORTA MEN LITE HEMMA kan man säga.
Snart ska vi låsa upp våra cyklar och göra en "burn out" i asfalten. Vi ska cykla till ett litet samhälle en bit uppåt kusten och kolla in var vi har ett LIDL-varuhus.
Solen skiner in genom fönstren och påkallar dammtorkning. Sängkläderna hänger ute på vädring.

Vi har svårt att hinna med...
/ egon

Solsken och kulturell bildning!

Solen lyser även på liten "gumma".
Om någon skulle undra så vill jag bara meddela att min favorithustru trivs i solen.
Själv så kan jag gott tänka mej att kura i skuggan. Kanske sviter från den tiden då man hade en yrkesmässig "skuggfunktion".
Idag har vi "gjort" Malaga. Vi klev på en buss i Torre Del Mar och   tog vägen "lokalo" in till Malaga. Lokalo betyder att man åker slingervägen längs stranden. Om man väljer "direkto" så blåser man fram på motorvägen.
Lokalo är att föredra...
Vi besökte deras gamla kyrka, en DOM från 1500-talet. Vi kollade in deras "gamla stan" och åt en god spansk måltid på en uterestaurang.
Min favorithustru köpte några linnen på HM, ha-ha... Vi var i sällskap med ett annat svenskt par som husbilsbor i närheten av oss.
Malaga var en ny upplevelse för oss alla, kanske en positiv sådan...
Vi lyssnar på  "kustbevakningen"
som är den svenska kustradion  på Costa del Sol, den sänder 24 timmar om dygnet på svenska, FM 105 mhz.
Dom har lämplig musik för oss i "lämplig" ålder. Man visste även att en man gått med spark gm isen utanför Storuman, otroligt!!!
Det är kväll i Spanien och temperaturen visar på 17 grader.

I samma ålder!

Under gårdagens långpromenad mötte vi en annan som också var till "åldern kommen", även denna åldring var ute på en längre tur.
Denna åldring hade startat i Tyskland någon gång under kriget.
Denna åldring hade sett det mesta som fanns att se av mänskligt krigsvansinne under sina år som sjukvårdstransportör i ett av andra världskrigets ödelagda europa.
Nu var sjukvårdarna utbytta mot två yngre tyskar med "hippie-stuk" och en bordercollie.
Åldringens namn var Hanomag.

Husbilstvätt!

Det har stormat - rejält.

Stormen är nu inte helt färsk utan inträffade för en dryg vecka sedan. Vi hade precis kommit ner till Spanska kusten och en ort som heter El Pins. Vi var ganska trötta efter äventyr uppe i Pyreneerna så vi valde första bästa plats som erbjöd camping/ställplats. Stället var ruffigt, vädret var ruffigt, och ägaren utgjorde inget undantag.
Jag förklarade att jag ville besiktiga platsen innan jag beslutade mej. Efter en koll så erbjöd jag mej att betala halva priset, 22 euro blev utan protester 11 euro inkl el, vatten mm

Ovädret som dragit in från Marocko medförde skyfallsliknande regn. När SKALMAN väl var parkerad så var vägarna sjöar och bilen gungade betänkligt i stormen trots sina 3,5 ton + olaglig övervikt.
Vi gungades till sömns.
Jag väcktes av att en bil från Guardia Civil vrålade i en högtalare, tungomålet var spanska så jag fattade - noll.
Eftersom jag är en av dessa som gärna vill ha "hängslen och svångrem" så hade jag innan vi kojade plockat fram stövlar och kollat att utfarten var fri om vädret blev sämre...
Jag sökte mig till en inföding som talade lite engelska, han kunde förklara uppståndelsen. Man förväntade sig ännu hårdare väder.
Alla som kunde skulle lämna platsen snarast. Innan min svarte vän uttalat sista meningen så morrade motorn igång och vi rullade ut i 30 cm vatten. Jag promenerade tillbaka och betalade campingvärden det jag tyckte han var "värd".
Förresten så luktade han så mycket rök så jag undrar om inte han brann...

När dagsljuset återkom kunde jag konstantera att Marockos röda sand hade målat bilen ljusbrun-röd-randig. Senare fick jag veta att detta är inte helt ovanligt vid liknande stormar.
Förtält var raserade och plastmöbler hade bytt gräsmattor. Våra prylar var dock oskadda.

Nu ställde vi in navigatorn på en mindre stad som heter Peniscola norr om Barcelona. Here we go again!

Det är nu måndagmorgon i Torre Del Mar, temperaturen klockan 0800 visar på + 13 grader och vi kan förvänta oss en ljuvligt varm dag vid medelhavet.
Min favorithustru har efter morgonfikat gått till sängs igen, denna gång med Herman Lindkvist...

Idag ska vi söka en biltvätt, för stora bilar, typ SKALMAN...

Vi är här nu!

Vi har tillsammans med vår "skalman" landat på en plats som heter Torre Del Mar och ligger på Spanska solkusten strax norr om Malaga.
Det heter ju "It,s a long way to Tipperary", men inte var denna väg kortare. Det blev 520 svenska mil.
Upplevelserna har stått som spön i backen...
Det stormade i Danmark så Skalman höll på att stjälpa...
Moseldalen som var en lisa för själen...
En bondgård i mellersta Frankrike som inte var vana vid snöfall, men när vi nattparkerade där så kom snön. Hade vi tagit vårt klimat med på resan...
Fem timmar fast i snöoväder i Pyreneerna på 1200 meters höjd...
Översvämmningar i El Pins norr om Barselona...
Husbilskörning i mångmiljonstaden Barselona...
Sierra Nevadas snötäkta berg på 2000 meters höjd...
...och mycke, mycke mer...Det är lördagskväll och min favorithustru har intagit sin sköna säng. Temperaturen i skrivandets stund är ca 17 grader. Idag var den ca 23 grader.
Vi har idkat cykling under dagen, dels till ett fiskeläge en bit uppåt kusten och dels till ett varuhus som ligger 3-4 kilometer inåt land.
Dagens motionsrunda gick i strålande sol från en molnfri himmel.
Våra närmaste husbilsgrannar är en norrman. Men här finns tyskar, holländare, engelsmän och inte minst ett par svenskar som vi umgås med.