Även bilen har fått på vinterskorna!

Vi är här nu!
Med "här" avses Grebo mellan Linköping och Åtvidaberg. Det känns bra.
Vid stoppet i Tenhult fick vår husbil en service och nya vinterskor (åretruntsulor) och vi blev 9.000 kronor fattigare.
En eloge till grabbarna på husbilsfirman, HOBBY & FRITID i TENHULT!  Snyggt jobbat!

Nu ska vi tvätta upp vår hopsparade tvätt här i Grebo. Den har vi lagt på hög en tid...Även husbilen hade behövt en vända in i tvättmaskin.
Vi ska umgås och ladda för vidare färd mot norr.

Klockan sex i morse  lämnade jag tillsammans med favorithustrun husbilen för TV-tittande inne i Anna & Gunnars hus. Vi hade tänkt se när Sverige vann i ishockey över Slovenien. Men se det sket sig som man säger...

Kan ni tänka Er, VI HAR INTE STARTAT HUSBILS- TV,n PÅ FEM MÅNADER. Nya och gamla tragedier har vi fått via webbradion. Men nu ska vi snart hem till Östra Gobde och titta på tv. Vilken tur att vi inte följde Radiotjänst,s uppmaning  vid abonnemangsavbrottet att ställa ut tv,n. Den hade ju stått under en meter snö då...

Nu vankas det köttsoppa på älgkött.
Temperaturen har gått över nollan, vi har en halv +-grad.

Det rullar på!

Resan gick vidare från Göttingen mot Heligenhafen.
Snö i massor, en temperatur runt nollan och måndag på autobahn. Här får ingen långtråkigt vill jag lova.
För Er som inte vet det så har Das Fatherland lastbilsförbud på söndagar. Detta har nu inget att göra med "tänk på vilodagen o.s.v". Ånej snarare då att man vill att även övriga bilister ska få se Tyskland. Självklart så valde vi ju att köra på vardagar och om möjligt på en måndag för då får man se jättemånga snygga lastbilar...
Däremot så hade vi ju den goda smaken att INTE ta bilfärjan Puttgarden-Rödby på måndagen. Rederiet brukar informera om "måndagsköret".

Vi styrde in i Heligenhafen efter en 45 mils lång långtradarstudie.

Tyskland var klätt i vitt med rejäla snövallar, på ställplatsen i Heligenhafen var det oplogat sedan några dagar vilket förhöjde spänningen en del. Vi ville parkera på just denna plats för här finns ELSTRÖM via en "läggaipengarautomat". 2 euro per dygn. När vi väl slirat in oss i snömodden så var den stolpen ur funktion och kabeln räckte inte till nästa stolpe. Mera slirning och till sist så kunde vi säga "varde ljus".

Så i morse slirade vi oss ut från ställplatsen, det hade kommit ytterligare 5 cm blötsnö. Vi tog sikte på "Kalle i Burg". Kalle är en av Tysklands största langare. Vi lät honom langa över en del vin som sällskap till det redan befintliga som skvalpat med från Portugallien.

Det var blixthalka när vi styrde mot färjan. För oss gick det bra men vi kunde konstantera att andra inte varit lika lyckosamma...

Jag hade navigatorn inställd på Tenhult söder om Jönköping.
Vi passerade Öresundsbron vid lunchtid. Va enkelt med "Brobizz", en liten sändare som vi sätter på rutan och man får kontot rånat med automatik, bara lätta på gasen tills du får grön lampa. Jag säger bara TEKNIKENS UNDER.

På E4,an norr om Landskrona kom en polisbil ifatt och visade stoppspaden. Där fanns en vågstation, denna MANICK är rena drömmen för husbilar som har överlast. Bara så att ni vet det så har de flesta med en maxvikt på 3500 kg överlast. Vi hade överlast... Jag ska inte uppge hur mycket då jag i.s.f känner att jag är ojuste mot en reko äldre polisman som nästan brast i gråt då jag förklarade vår "moderna misär".
Efter att ha utbytt en del livsavgörande ställningstaganden så önskade han oss en fortsatt trevlig resa mot norr.
Det var ingen riktning som han skulle valt...

För några timmar sedan parkerade vi hos husbilsfirman i Tenhult. Nu är det service som gäller. Kanske nya däck också.

Favorithustrun har intagit bädden. Temperaturen visar -8 grader.

/egon

Livet är "glatt", insnöad på resan!

Det har nu gått 8 dagar sedan vi rullade ut från Conceiâo i Portugal.
En bit in i Spanien kom REGNET. Vägarna hade på vissa ställen raserats p.g.a regn och jordskred. Efter 41 mil parkerade vi i Torre Del Mar.

Om någon dag rullade vi vidare och körde in till Roquetas del Mar där vi åt middag på en parkering. Skulle hälsa på några bekanta (Jan & Lena), men dom var på "drift". Fortsatte upp till Mazzaron och en ställplats som bär namnet "villa Brisa" och innehas av en tysk dam. Största dramatiken var nog att favorithustrun trampat i hundskit... Regnet är troget. Dagens etapp blev 43 mil.

Vi tar nu sikte på Peniscola och Camping Eden. Väl där så finns inga lediga platser. Fortsätter till Vinarôs och hittar en bra camping. En av de bättre... Ser att det finns åtminstonde en svensk bil som parkerat här före oss. Vi passar på och tömmer gråvatten samt toa-kasetten. Dagens etapp 53 mil.

Resan fortsätter mot norr längs Spanska kusten. Målet är Camping Aquarius nära staden Figueras ca 5 mil fr Franska gränsen. Väl där så har dom stängt för renoveringsarb. Parkerar nere vid havet där ett tyskt par har parkerat. Dom har en shäfer stor som en mindre husbil, det måste vara ett bra rånskydd. Patron ur för natten...
En annan tysk hade strax intill kört in på en gräsplan och fastnat i den översvämmade marken, stakars sate.
Dagens etapp 36 mil.

Efter ett hej då till tyskarna kör vi in i staden Figueras och fyller på förråden. Passerar Spansk-franska gränsen vid lunchtid. Mot Montpellier och Rhonedalen. Vi vågar inte köra upp på centralmassivet (Pyreneerna), den snön har vi trampat i tidigare. Av skadan blir man vis... kanske. Målet är nu en plats som bär namnet Clansaeys. Platsen heter egentligen St-Paul-De Chataeu (nära staden Orange). Ställplatskordinaterna visar sig vara fel och vi hamnar intill ett kloster på ett berg. på toppen står en madonna ala Rio de Janairo. Vi är nu så nära himlen man kan komma... Vi kör in bland några klippor, startar larmen och tar en god middag med ett glas rött. På natten kommer ovädret, regn och storm. Vi kör ner till klostret för att inte bli stående. Dagens etapp 40 mil.

0700 rullar vi ut mot någon större väg. Så småningom landar vi på betalmotorvägen upp mot Lyon - Dole och Mulhause nära Fransk-Tyska gränsen., NU FÅR DET KOSTA EN SLANT för man ser likaså inget i det grå hällregnet.
Vi landar på en camping som bär namnet "Le Safary", klockan har blivit 1800 och vi är lite trötta. Det är ett "lustigt" ställe. Det som skulle vara varmvatten är kallare än det en fjällbäck kan erbjuda under islossningen. Jag klarar en "halv" dusch, favorithustrun duschar i bilen... Snöfläckar har börjat synas och temperaturen bara 4-5 grader PLUS. Här blev vi bekanta med ett Nya Zeländskt par som köpt en husbil i tyskland för skeppning till N-Z.
Dagens etapp 56 mil.

Nu tar vi sikte på Ahlsfeld söder om Fulda som är en bra ställplats men saknar el. Väl där så har dom stökat till vägarna runt platsen så efter att ha handlat förnödenheter rullar vi vidare ytterligare 13 mil. Vi har nu ca 70 mil till Puttgarden och färjan till Dk. Snön är nu ett ständigt sällskap... J...a skit! Vi hade faktiskt ca +10 grader någon timma under dagen och solen sken. Nu föll tempen hastigt och med ca fem mil till målet i Göttingen så var vi nära nollan. Nu gällde det att hålla tungan rätt i mun eller "tungan i rätt mun". SOMMARDÄCK och blöta vägar ger en viss spänning åt tillvaron... Så småningom hamnar vi på en ställplats som bär namnet Eisweise och ligger intill en bad och sportanläggning. Dom har ett trådlöst INTERNET som jag kan koppla in mig på mot en ersättning av en euro!!! Lyckan är näst intill fullständig... Ett tack till den unge finländare som var boende här strax intill och kunde ge oss viss information. Tack Suomi! När vi lägger oss visar temperaturen -3 grader och man lovar snö...
På morgonen har vi fått 5 cm nysnö som ska övergå till regn.
Efter att ha konsulterat Sverige där det råder snökaos så gör vi halt i Göttinger tills vidare. Dagens spännande etapp 57 mil.  (Vi har nu rullat ca 326 mil närmare Östra Gobdejaur.)

Jag sänder en smått sorgsen tanke till de klimatforskare som har hotat med att trädgränsen inom en SNAR FRAMTID ska ha klättrat upp på fjälltopparna...

Vidare så har väl några fransmän härsknat till under resans gång då jag bevisat att jag "vågat" sticka fram fronten för jag har STOR bil. Bonjour på er fransoser... Lär er engelska för f-n så vi kan konversera!

Favorithustrun läser in sig på nya ställplatser norröver.

Ambivalens och lillsemester!

Det är fredagsförmiddag på Camping Ria Formosa i Conceicâo, det REGNAR.

Jag har drabbats av ett ambivalent tillstånd eller vad det nu kan kallas då man inte kan bestämma sig, Ni vet det där med Aftonbladet eller Expressen… Nu gäller det ”vara eller inte vara” kvar på denna plats, eller rulla mot någon annan plats. Mest troligt är nog att vädergudarna kommer att jaga oss med negativa upplevelser under ett antal dagar vart vi än styr kosan. Senaste kollen på 10-dygnsprognosen över Iberiska halvön såg ”pissig” ut. Norröver så faller ju snön...

Igår hade vi en sommardag. Detta utnyttjade vi till att ta tåget till Vila Real de S:ta Antonio. Resan tar en knapp halvtimma och kostar 2,5 euro/ person. Målet med resan var bara att överraska några vänner som fricampar med sina husbilar i hamnområdet. DOM BLEV ÖVERRASKADE! Förutom undertecknad med favorithustru var Tommy & Inga-Lill från Alingsås samt Bror & Ulla från Åland med på turen. Vi umgicks och pratade av oss under några timmar, vi ”turistade”, tog en runda i småbåtshamnen, tog en kaffe på gågatan… och åkte hem. En ganska lagom lillsemester.

Regnet fortsätter att falla, detsamma gör Euron. 9:88 igår…

Inneliv utomlands!

Det är morgon i Conceicâo, klockan är 0930 och temperaturen är måttliga 11 grader. Det regnar från en blygrå himmel. Idag kommer solen att göra som EU-parlamentarikerna… mestadels lysa med sin frånvaro.

Internet är en svårflirtad anordning denna morgon, för om det regnar går man inte ut utan sätter sig vid datorn och surfar.  Den kapaciteten har nu inte denna server att det räcker till alla datoriserade husbilsnördar. Om man delade ut regnkläder skulle det säkerligen bli lättare att komma in på vårt trådlösa internet…

Favorithustrun löser korsord. Igår kom nämligen en finsk dam på visit, vi mötte henne under straffrundan, hon var en sådan där skidlös stavgångare, Hemmavid (i husbilen) var hon fullmatad med tidningar typ Året Runt med KORSORDSBILAGOR!  Dessa har nu bytt ägare… Den finska damen hade kommit som krigsbarn 1940 till prästgården i Norsjö i Västerbotten. Min favorithustru kom ju även hon som krigsbarn från Finland något år senare. Dom fick nu tillfälle att utbyta erfarenheter…

De senaste dagarna har vi börjat planera för vår avfärd mot norr. Mot tystnaden, gäddfisket i Östra Gobdejaur, utläggning av isnät, mata småfåglarna, läsa av termometern och inte minst ELDA. Om vi längtar?  Nja lite, mest så längtar vi nog efter att kylan i norr ska ge vika så det känns mera rätt att starta resan. Om vi åker 50 mil per dag så har vi att göra i 11 dagar…

Man blir lite begränsad i sysslorna då regnet blir ihållande. Det blir korsordslösningar, läsa, titta på medhavda dvd-filmer, småplocka bland pryttlarna och vänta på uppehåll. Man kan ta en tur till restaurangen och dricka en pint. Man har bra öl i detta land. Här om dagen hörde jag någon berätta om ett öststatsöl som var som att ”sitta i en kanot”- nära vatten alltså.

När vädret blir så här ”pissigt” är det på gränsen till att jag föreslår kortspel, en syssla som jag tycker är suspekt, men som jag i något svagt ögonblick kan hemfalla åt. Oftast i samband med ”doping”. Dessutom tror jag att ”favvon” fuskar…

Några bekanta boulespelande svenskar är på rullning från Spanien mot Portugal, det ska bli trevligt att återse dessa.

Portugal just nu!

Det är en nästan alldeles vanlig husbilsmorgon i Portugal.
Kanske att husbilsmorgnar inte är allra vanligast för gemene man eller kvinna, men för undertecknad med favorithustru är den numer liksom invand och inövad. Om vi inte står på samma plats någon längre tid så får vi ju ständigt se nya vyer genom köksfönstret, för att inte tala om alla dessa okända ”vänner” som man hälsar på… hello, good morning, hola, hej, guten morgen, bonjour, buenos dias o.s.v, Många blir både mötena och upplevelserna och inte minst minnena från resan genom Europa. För tillfället heter platsen Conceicâo och ligger på Algarvekusten i Portugal.
Portugiser är vänliga, åtminstone vänligare än grannen Spanien. Låt mig ta ett ex: en dam kom in i receptionen på denna camping och undrade om de hade någon förteckning över andra campingar, genast så var en äldre vithårig gentleman framme med några häften som hon kunde studera… På en spansk camping hade man förmodligen haft bruk av skyddsväst om man dristat sig till en dylik fråga. Den vänlige vithårige Portugisen är ägaren till denna eminenta Campisimo. Det är olika som man säger…

Den 27 februari har vi varit på resa i fem månader. Nu börjar vi fundera på en färdväg mot norr… Vi följer hela tiden med på ”europavädret” för att om möjligt slippa någon snöstorm uppe i bergsområdena. Tids nog lär vi ju få möta vintern då vi kommer upp emot Sverige.

Igår gjorde jag i ordning den täckning som ska sitta fram på kylargrillen då vi kommer in på kallare områden. Förra året så mötte vi ju extrem kyla under vår resa mot Östra Gobde, -25 till -35 grader, och detta efter värmen i sydligaste Europa. Igår hade vi en bit över +20 grader. På solsidan kan man få ca 35 grader. Men vårvärmen är förrädisk… jag har lite halsont och känner mig i ”oform”, troligen beroende på att man har gått eller cyklat sig svettig och sedan blivit kall, men man kommer igen…

Hemma säger man ”mellan hägg och syren”, här är man nog mellan mandelblom och försommar… Blommorna på mandelträna har börjat ramla av och små späda blad är nu synliga.

I afton ska vi äta på lokal eller köpa hämtmat i restaurangen vid infarten. Det ska bli en STOR pizza med pommes, en tvåmans som kostar 7 euro. Tillbehören har vi ju själva om vi tar den till husbilen…

Ingen större skillnad!

Om man gör en resa i svensk glesbygd kommer man att kunna konstantera att otaliga är de mindre jordbruk som fått stryka på foten när "tidsmaskinen" dragit fram.
Då vi här om dagen tog en promenad uti i Portugals lantliga klorofyll kunde vi konstantera att samma maskin även hade varit i "bruk" längs vår promenadväg. Vad som varit anledningen till nedläggningen här i Portugal går ju förstås inte att på ett enkelt sätt fastslå, men låt oss misstänka att även här har man "glömt" att det en gång var landsbygden som höll landet under armarna.

Att även djurlivet var sig likt kunde vi konstantera då en i mitt tycke helt vanlig "svenskhare" gjorde en rivstart som kunde ha lämnat spår i betongen...

En död råtta låg intill färdvägen, den svalt väl ihjäl då getbonden fick kasta in handduken. Den var lik vår bruna råtta men tre gånger så stor.

En annan sak som jag här om dagen kunde se var att längtan efter kärasten var som hemma...
Utanför jvg.stn i Tavira finns en soldatstaty som vinkar till en skön dam i rondellen på andra sidan gatan.

Själv längtar jag efter morgonfika-sällskap av favorithustrun.

Var rädda om varann och landsbygden
/egon

Rö(s)tfiske som kan gå snett!

Röstfisket kan gå snett då ju inte islam godtar alkohol, homosexualitet och droger...

Jag läste någonstans...
Per Albin byggde folkhemmet...
Ingvar möblerade det...
Mona avser att bränna ner det...

Tavira tur och retur!

Vi har gjort Tavira idag.

Egentligen hade vi för avsikt att gränsla våra cyklar och trampa iväg, men nu blev det så att vi tog tåget ändå.  Som resesällskap hade vi våra husbilsvänner Tommy & Inga-Lill från Alingsås. Klockan 1003 rullade vi ut från stationen i Conceicâo. Vi investerade 1,05 euro enkel resa per person. Det är nu ingen långtur vi talar om, ca 10 minuter och då hinner vi även med ett stopp i Porta Nova. De flesta som klev på var från vårt grannland i öster. Min finsktalande favorithustru som begriper detta exotiska tungomål kunde berätta att dessa finnar talade om samma saker som vi… Det var resan genom Europa, ställplatser, räntor, väder och sjukdomar…

Vi vandrade genom Tavira, s stenlagda gator tills hälsoläget började förbytas till nödläge. Värk i rörelseapparaten och skitnödig, en kombination som kräver åtgärder inom en snar framtid. Efter en lunch som bestod av skinka på en frallaliknande sak och en öl kände vi att nu var vi laddade för nya äventyr.  Vi vandrade mera, vi lekte ”kamerajapaner”, vi poserade och solade. Vi njöt av utsikten från en av broarna över Rio Sèqua. Vi kollade på tulpaner och ringblommor i parkerna, vi vandrade i en klosterträdgård.

Vi avslutade dagen med att gå till Lidl och fylla lillryggan med diverse matnyttigt. Klockan 1513 klev vi på tåget för återresan till Conceicâo och husbilen. Två minuter senare kom konduktören, när vi ville köpa biljetter så var hans min densamma som om vi hade klämt honom på pungen, han snörpte med munnen och såg mer än lidande ut… Så här i efterhand så förstår jag att han insåg att vi var näst intill analfabeter som inte hade FÖRSTÅTT att det bara går att köpa biljetter på tåget om man kliver på vid en OBEMANNAD STATION. Från ALLA stationer skrivna med FET stil ska man köpa biljetten inne i luckan… Detta borde väl vilken idiot som helst fatta…

Nu ska ni veta att det alltid kommer att finnas lite extra stora idioter, det så kallade undantaget som bekräftar regeln, vi var undantaget denna gång. Vi fattade noll, vi trodde att vi gått på fel tåg och att vi skulle ligga kommande natt på en parksoffa i Baskien.
En yngre man som varit åsyna vittne till minspelet hos den ”pungklämmde” statstjänaren kom till undsättning. Sextio sekunder senare hade en peng bytt ägare och alla var glada igen. Tji parksoffor och en statstjänare som kunde andas ut. Han hade ju biljetter till oss trots allt…

Solen sken på ond och god, och ”nästan” alla var glada…

Var rädda om varann och läs tågreglerna