Än så är det långt till vår!

Om den lappländska vintern inte ska bli för betungande så krävs att man hittar en lämplig syssla som får dagarna att gå.
Med temperaturer som pendlar mellan -20 till -25 grader så blir man ju lite begränsad i sina sysslor.
Det är den temperaturen vi nu sedan en tid har att brottas med. Väderspåmännen påstår dag efter dag att vi har temperature mellan -8 till -12 grader vilket är fablernas värld. Det är alltför vanligt att man ligger 10 grader fel i prognoserna. När dom denna dag påstår att Moskosel har  -11 grader så kollar jag och ser då att vi har -25...
Så det kan va.
Jag funderar nu på att flytta termometrarna till ngn plats som bättre stämmer överens med SMHI,s prognoser.
 
För att återgå till sysselsättningarna så har jag återupptagit monteringen av fiskenät, eller att "bo" nät som vi brukar säga.
Jag har ganska många nät i skiftande tillstånd, alla har hål vilket ju nät ska ha, men att många av hålen håller hajklass känns inte alls bra.  
Jag har nu investerat i nya "slingor" och ska klippa loss de gamla nätens telnar och bo fast nya garn. Detta är ett pillerjobb som inte brukar vara gjort i "en handvändning" som det heter.
Det var en besökare som sa "men är inte det där väldigt svårt...? Svaret blir att egentligen är det ganska lätt - det svåra är att lära sig...
Man ska i.a.f inte vara trött och hungrig drar jag mig till minnes, det är nu ca 27 år sedan jag utförde denna syssla. Den gången tillverkade jag fem färdiga fiskenät under en vinter.
Även då hade jag statlig lön om än från en annan kassa.
Det är allt bra enkelt att köpa färdiga fiskegarn...
 
Jaq längtar nu efter dagstemperaturer som kan uppfattas som mera människovänliga.
Jag längtar efter isfisket, lunchen i det fria och kaffeeld.
Men detta måste nog sägas, tillsammans med favorithustrun tar jag trots den otjänliga temperaturen en gårunda varje dag, idag blev det i.a.f ca 30 minuter.
Nu ska jag kolla om färgen på våra renoverade och nymålade sparkstöttingar har torkat.
Dom blev "dalablåa".
 
Var rädda om varann
/egon
 
 

Kommentarer
Postat av: Yvonne.A.

Nu väntar vi bara på att få se kort på
sparkarna!
Elda på och må gott.
Här får vi hålla i hatten.
Rejält blåsigt mellan varven.
Yvonne.

2013-01-15 @ 06:03:51
Postat av: Lars A

Det lagas nät även söderut, Du mins säker hur äldre män sitter och "knypplar" med sina nät. Något som har ökat är att fler gäng drar not, något som ju fodrar isfritt vatten. Fångsten verkar minimal, med
tanke på arbetsinsatsen. Du mins säker hur minimal fångsten kan bli här i Torre.
Kanske blir det lite kurbitsmålning på sparkarna ?

2013-01-15 @ 09:12:40
Postat av: egon

Jag håller Mercadona som en räddare i nöden om man ser till fångsterna i Torre...
Vi är faktiskt ägare till en kurbits-shablon så ingenting är omöjligt.
/egon

2013-01-15 @ 16:31:04
URL: http://gobde.blogg.se
Postat av: 3M

Lät kul det där med kurbitsmålningen. Ser fram emot att se resultatet. Men är det inte för svårt att knyta sådana nät i den där förfärliga kylan? Skulle nog inte ens våga oss ut. Vi gnäller om det är -10 här utefter smålandskusten. Vi vet kanske inte vad riktig kyla är säger maken som är van vid vildmarken i norr. 3 M

2013-01-15 @ 21:42:43
URL: http://www.seniorerspekulerar.se
Postat av: egon

Nätarbetena sker ju inomhus tack och lov...
/egon

2013-01-15 @ 22:03:53
URL: http://gobde.blogg.se
Postat av: egon

Kunde inte låta bli...
Var tvungen att lägga in en bild på de helrenoverade sparkarna innan dessa tas i trafik.
Kurbitsmålningarna uteblev dock.
/egon

2013-01-16 @ 17:26:07
URL: http://gobde.blogg.se
Postat av: Yvonne.A.

Åhh, de var väldigt snygga.
Vad är det röda på medarna?
Skydd eller en finess som fanns
på 30-40 talet.
Idag får vi hålla i hatten, mycket blåsigt.

2013-01-17 @ 06:04:32
Postat av: egon

Det röda på medarna är plastbelag, moderniteter för bra glid.
Men idag blir inget glidande då termometern visar -27,5 grader.
/egon

2013-01-17 @ 08:01:43
URL: http://gobde.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0