Sådant är läget i Moskosel!


Vi har nu en äkta gammeldags myggsommar.
Ni vet en sån där som brukar driva folk inomhus och till vansinne.
Personligen så klarar jag dock med ett påtagligt mått av självbehärskning av en längre tids vistelse ute på naturens egen "blodgivarcentral" utan att få varken sammanbrott eller superklåda utlöst av dessa tjuvtankande otyg.
Men trivsamt är det definitivt inte...

Dagen till ära stod diverse snickeriarbeten på agendan.
Sedan en tid har jag kastat "snickarlystna" blickar på ställningen till postlådorna som alltmer har intagit bilden av övermoget förfall, tidens tand hade så att säga tuggat klart på trävirket.
Under dagens snickarprocedur som var förlagd utomhus hade jag sällskap av favorithustrun under ca 25 cekunder och av blodsugarna i tre timmar.
Men det är över nu, snickarn har fullgjort sitt åtagande och postlådorna har fått sitt nybygge...alla tre.
Ställningen blev rödmålad, hälften falurött och hälften ARh+, jag drar slutsatsen att färgen kommer att sitta kvar under avsevärd tid då ju blod är svårt att avlägsna.

Efter avslutat snickrande gick jag till sängs med Cajsa-Stina Åkerström. Nåja, åtminstonde med hennes litterära femetta "Du och jag farsan". En i stora stycken utlämnande bok som berör. Man upplever faktiskt lite av att man "tjuvläser" någon annans högst privata skriveri...

På tal om myggsommar så är det betydligt enklare denna sommar att frammana en liten "längtansunge" till en kall höstdag, med snålblåst och snödrev, till spårsnö, älgjakt och storoxen...
Men trots denna olägenhet som myggeländet består oss med så måste man ha klart för sig att här i den norrländska obygden har vi nio myggfria månader då vi skottar snö...
En stor del av den tiden kan vi dessutom gå på vatten
.

Vi har nu en myggrik morgon i obygden.
Idag ska vi göra ett nedslag i metropolen Arvidsjaur för att fylla på föråden.
Det regnar inte.

Var rädda om varann
/egon


Kommentarer
Postat av: Inger

Va, fin ställningen blev...snart kommer det ett brev till den blå lådan.

2012-07-12 @ 08:55:50
URL: http://ingersord.blogspot.se
Postat av: Inger Hammar

Så mycket mygg har vi inte, men regnar gör det.

Tätt mellan skurarna.

2012-07-12 @ 11:51:22
Postat av: egon

Till Ingersord säger jag: underbart att få rå om dej under ngt dygn.

2012-07-12 @ 17:56:56
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: egon

Till Inger H: ska vi byta så får du myggplågan en tid så tar vi vattnet...

/egon

2012-07-12 @ 17:59:31
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Här i storstan har vi inte så många mygg och sällan is och snö så jag vet inte vad jag ska klaga på? Kanske regnet som alla andra men äsch jag har kunnat gå min morgonrunda utan att bli blöt utom imorse men det finns ju regnkläder :-)

2012-07-12 @ 19:34:15
Postat av: Lena & Jan

Jädrans fin postlådeställning! Myggens framfart är vi gladeligen utan i våra omgivningar. Myggen ogillar ju stadsluft... Som du skriver har ni ju 9 mån annat o se fram emot o man kan ju som bekant välja m a o?!

2012-07-12 @ 21:03:20
URL: http://rullandeteamet.blogspot.com
Postat av: Inger Hammar

Nej, jag tycker ännu sämre om myggen än regnet.

2012-07-13 @ 11:55:24
Postat av: 3M

Du har verkligen förmågan att förklara för andra varför åtminstone ett av M-en inte vill åka norrut sommartid, men å andra sidan ogillr just det M-et också is och snö. Så vad ska det bli, myggor eller is och snö, vilket är egentligen bäst? Skönt att du fick upp ställningen till brevlådorna innan snön kommer. Lev väl! 3 M

2012-07-16 @ 22:49:44
URL: http://www.seniorerspekulerar.se
Postat av: Maud

Gillar inte snö o is o definitivt inte mygg. Ni är välkomna till Tjörn där har vi ingetdera just nu. Ingen riktig sommar heller men det är ju bara att gilla läget. Etersom jag är AB+ så får du gärna lämna över lite v.b.

Ha det skönt båda två! Maud

2012-07-17 @ 23:13:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0