Färsk torsk!



Öring, harr, röding, lax, sik, sellak, abborre m.fl fiskarter hör till de firrar som inte sällan smörjer undertecknads läckergom.
Men pinfärsk torsk från "nabolandet" Norge hör däremot inte till min och förmodligen inte heller till de flesta andra obygdsbors fiskstapelföda.
Nu har jag tillsammans med favorithustrun två dagar i rad kunnat smörja gommen med dylika läckerheter, och detta utan att ens blöta kroken. Men med goda grannar som i sin tur har goda norska grannar så är dylika kulinariska upplevelser ingen omöjlighet.
Färsk smörstekt torsk kan framkalla beteenden som närmast är att likna vid religiös fanatism eller  kanske någon form av erotisk höjdpunkt... man liksom stönar av vällust.
Rökt abborre är i jämförelse då liksom bara en "halvkönis"...

Idag har favorithustrun köpt 2,3 meter bordsduk till köket.
Min spontana reaktion var, snyggt...
Favvons reaktion var, "det matchar inte köksgardinerna, jag ska byta gardiner".
Jag håller andan för bakom bordet syns nu ett vitt element. Som tur är har jag en favorithustru som är en sansad livskamrat...

Var rädda om varann
/egon




Kommentarer
Postat av: Lena &Jan

Läckert med torsk! Igår åt vi på en buffe'restaurang, längst ut på västra strippen på danska Jylland. Gott o rikligt med varma o kalla sallader.

2012-07-19 @ 08:45:16
URL: http://rullandeteamet.blogspot.com
Postat av: egon

Det där lät inte helt fel...

Danmark är ju ett land som man i regel bara passerar vid ut eller hemresa, tidig vår eller sen höst.

En fika är det närmaste vi brukar komma det danska "bordet".

Dagen till ära har jag dissekerat en lax som vi har tänkt att avnjuta tillsammans med två par goda husbilsvänner som vi umgåtts med i både Sverige och Spanien.

/egon

/egon

2012-07-19 @ 10:13:06
URL: http://gobde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0