Minus 35 till minus 40 grader är helt ”marknadsmässigt”!




Då jag i morse klockan 0600 tog del av temperaturrapporteringen från orterna runt Jokkmokks marknad kunde ”kalla” fakta berätta att Kvickjokk hade -41,2 grader och Jokkmokk endast -36 grader och myggfritt…

Det är alltså marknad i Jokkmokk, den 407:e i ordningen och en ohyggligt kylslagen sådan.

Till alla er som haft någon lättare undran angående varför en obygdens son anser att varma benkläder av typen långkallingar borde synas oftare på ”catwalken” säger jag bara, nu vet ni…

Jag avser att själv tillhöra marknadsbesökarna idag, men jag väljer marknaden här i Spanska Crevillente där även vi kan ståta med en ovanligt kall marknadsdag.



Klä er varmt och var rädda om varann
/egon


Kommentarer
Postat av: Lena &Jan

Idag blir det catwalk till tapasbaren Aurora "med" långkalingar" trots att nuv. +7,5 förmodligen blir minst +16 då. Ha en trevlig marknadsdag hos er!

2012-02-03 @ 09:47:56
URL: http://www.rullandeteamet.blogspot.com
Postat av: Lena &Jan

Idag blir det catwalk till tapasbaren Aurora "med" långkalingar" trots att nuv. +7,5 förmodligen blir minst +16 då. Ha en trevlig marknadsdag hos er!

2012-02-03 @ 09:50:34
URL: http://www.rullandeteamet.blogspot.com
Postat av: egon

Jag dristade mig till att tala om "mysfaktorn" om vi nu hade befunnit oss i Östra Gobdes 35-40 gradiga kyla.Påpekadet om hur trevligt det brukar vara när det knastrar i järnspisen föranledde favorithustrun att föreslå att vi under ngn timma inte skulle samtala med varann...

/egon

2012-02-03 @ 12:34:21
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: Lars A

Men Egon !

Inte blir det några politiska framsteg av att bara lyssna på järnspisens knaster, men naturligtvis en hög mysfaktor, bara att välja.

2012-02-03 @ 18:41:07
Postat av: Yvonne A

Torre rapporterar +4,6 kl 05.30. Friska vindar.

Vi som vägrar långkallingar under dagtid får promenera mycket rask till "vår" lördagsmarknad

i Caleta. En café con leche kommer att värma oss då vi väl är där.

Vi tunnar ur nu....

2012-02-04 @ 05:36:22
Postat av: egon

Mycke väder nu!

Talade med Östra Gobdejaurs granne som medd att när dom igår bilade in till Arvidsjaur så visade termometern -40 grader. Då brukar vi säga att det känns "utkylt"...

/egon

2012-02-04 @ 06:59:46
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: Kors och Tvärs

Utkylt... ja allt är relativt... -22 i Dalarna och det räcker gott och väl. Skulle mycket hellre befinna mej i södra Spanien :) Men nån måste väl vara kvar här och hålla igång gamla Svedala.

2012-02-04 @ 08:46:17
URL: http://fajersson.blogspot.com
Postat av: Lennart

Som sagt vi "klimatflyktingar" klarar oss ganska bra.....byter gärna morgontempen (ännu mer väder nu!) i Torre del mar mot den i konungariket Sverige!



PS ! Det kommer en vår......

Hälsningar Lennart o Katarina

2012-02-05 @ 10:16:41
Postat av: mats i träsket

En aning golvkallt ute, men vi tror väl på en vår ändå??

2012-02-05 @ 11:54:21
Postat av: Yvonne och Christer

Äsch vad är lite kyla när man kan kasta in några vedklampar i spisen. När jag hämtar ved tänker jag på dig Egon som drabbades av harpest (var det väl). Inte lät det kul i alla fall så jag håller andan så länge jag kan i vedbo'n.

2012-02-05 @ 23:14:55
Postat av: egon

Det var inte harpest utan sorkfeber (sorkpest) som är ett ebolavirus, harpest är en bakterie som oftast sprids med myggor.

Sorkfeber förekommer dessutom endast norr om 59:e breddgraden så du kan andas lungt nere hos er.

Sjukdomen har ett eget namn uppe i obygden, den kallas "veaboasjuka". Eftersom man efter den pärsen är immun mot viruset så sköter jag nu vedsysslan utan betänkligheter...

Viruset fryser inte bort, tyvärr.

/egon

2012-02-06 @ 08:16:00
URL: http://gobde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0