Det kyler på!



Så var det med den sommaren…
Det är i alla fall känslan man får då kvicksilvret börjar trivas runt nollstrecket och älgjakten närmar sig.

Vi skriver idag den 13:e augusti, och efter en rejäl rotblöta med 60-70 mm regn så klarnade det upp under gårdagen och på ”småtimmarna” hade det kylt på rejält, termometern visade noll och jag var tvungen att ha lite värme på ute i husbilen för att inte automatventilen skulle tappa ur vattnet. Lite overkligt då vi hade högsommartemperaturer för endast några dagar sedan…
I skrivandets stund visar yttertemperaturen + 3,8 grader, inte direkt tropiskt men trots allt på rätt sida av nollstrecket.
Två år i rad har vi haft lite blötsnö då vi med husbilen rullat ut från Östra Gobde med siktet inställt på Syd-Europa, de gångerna var det i månadsskiftet sept-okt.

Jag får en känsla av att min väl brukade (dock inte helt förbrukade) kropp reagerar på så stora väderleksomslag som varit fallet under senaste dagarna. Jag har tidigare skyllt min tilltagande reumatiska värk på en radda saker som jag utfört, oftast mot bättre vetande, nu senast omhändertagandet av en stormfälld gran, nu är jag inte längre så säker på något orsakssammanhang… Det kan bero, åtminstone delvis på dessa måttlösa väderomslag, kanske…
Oavsett vilket så ser jag och favorithustrun fram emot att så småningom påbörja rullningen mot värmen i Syd-Europa, mot Frankrike, Spanien och Portugal.

I övrigt så tar vi del av de stora världshändelserna förlagda till London och Arvidsjaur, i London härjar en hoper intelligensbefriade kriminella ligister och i Arvidsjaur har man börjat sälja årets surströmming några dagar för tidigt…

Var rädda om varann
/egon


 


Kommentarer
Postat av: Yvonne A

Fast när kylan kommit finns också möjlighet till de mest fantastiska höstfärger.

Lasse åker idag och jag imorgon. Vi hoppas förstås på att "fjällen brinner" under vår tid däruppe.

Vackert så det förslår.

Ha de!

Yvonne

2011-08-14 @ 08:28:25
Postat av: Lars A

En klädnypa runt den röda ventildelen kan förhindra att den utlöser i onödan, men den får inte glömmas när det när det verkligen är riktigt kallt !

2011-08-14 @ 08:32:23
Postat av: Lennart Ekelund

Det är märkligt, att det nästan ska ta ett helt liv , att begripa varför flyttfåglarna flyttar söderöver. Tack för att vi i något så när tid förstod detta !

Hälsn från sign "vägra skotta" i Skällentorp

2011-08-14 @ 09:04:55
Postat av: egon

Den del av befolkningen som har fötterna och rötterna nedkörda i den norrländska myllan, om nu inte permafrosten sätter p för detta, brukar komma "till skott" väldigt sent på ålderns höst, vi är där nu...

/egon

2011-08-14 @ 12:51:29
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: egon

Klädnypa är en suverän lösning om man har ett gott minne...

/egon

Ps. Trampa nu inte fel bland fjällbjörkarna/ds

2011-08-14 @ 12:56:01
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: Yvonne & Christer

Det är bar' å åk! Det kan bara bli bättre :-)

2011-08-16 @ 18:47:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0