Det blåser nya vindar i vårbruket!



Det fanns en tid då man krattade löv om våren, ni vet den där perioden som brukar avslöja vad som ”gömts i snö”. En av dessa gömda ting brukar vara just fjolårslöv.
Normalsvensken brukar när tiden är mogen fatta en kratta och samla ihop dessa, antingen till komposten eller till bränning.

Så är nu inte längre fallet för den ”moderna” trädgårds-svensken.
Krattepoken är nämligen på utdöende och detta eminenta redskap används numer oftast till att jaga upp grannens katt i någon gammeltall, ett tilltag som inte direkt främjar grannsämjan.
Idag är det ”lövblås” som gäller, en djävulsmaskin som totalt befriar användarna till tvångssamtal med grannar över staket och tomtgränser.

Jag träffade en ”blåsare” här om dagen, ”Fina grejor, du slipper blåsor i händerna” sa jag. Svaret blev en tom frågande blick, han hade inte ännu kommit på hur man läser på läpparna.
Till hösten när maskinparken tystnat ska jag berätta om mina vätskefyllda blåsor... 

I landets södra delar väntar man inom kort på gräsklipparnas musik…
och i norr tankar man ännu sina översnöfordon.

Fatta krattan och var rädda om varann.
/egon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0