Gädda.


Esox Lucius har bitit i gräset, åtminstonde i agnet. Tre stycken har hamnat uppe på isen under de två senaste dagarna. Två av dessa gäddor var välmatade damer på ca 3-3,5 kilo och den tredje var en liten "skröla" på ca 6 hekto.
Skröla var det namn som vi använde uppe i mina norrnottniska hemtrakter. Vägde dom 3-7 hekto så var dom en "gäddskröla".
Så många gäddskrölor som har serverats i mitt barndomshem.

I natt frös hålen till rejält, troligen fem centimeter nyis. Detta trots att natten inte var speciellt kall, ca -12 grader tror jag att vi hade, men det lustiga med denna årstid är att isen växer även om det är mot plushållet.

Jag tog upp saxarna i eftermiddags.  Tro nu inte att jag har kastat in handduken, ånej.  Men nu har vi en dag eller två som vi inte är på plats så vi får göra ett "brake" i fisket.

Man har utlovat behagliga fisketemperaturer fram emot helgen så nu får firrarna vara försiktiga med vad dom stoppar i mun, det gäller för firrarna att ha "tungan i rätt mun".

I afton har vi käkat lättsaltad gäddrom med finhackad lök på hembakat ljusugnsbröd.  GOTT var bara förnamnet.

Jag hann faktiskt med att dra upp två fina matabborrar också i eftermiddags. Vad då fiskeintresserad...

Akta er för svaga isar och var rädda om varann
/egon




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0