Var fan är gäddsaxarna?



I skrivandets stund kretsar mina tankar kring en alldeles alldaglig händelse från förra vårvintern, från den dag då jag tog upp gäddsaxarna från borrhålen på Östra Gobdejaures is och snötäckta yta.

Man brukar ju säga att närminnet har blivit försämrat...
Jag vill nog påstå att det inte är mycket mer bevänt med det lite mer avlägsna minnet. Den övertygelsen har framsprungit ur resultatet av ett dygnslångt eftersök av GÄDDSAXAR. Dessa tingestar som är en del i Östra Gobdejaures hela befolknings överlevnadsvillkor... åtminstonde så har vi behov av dessa udda tingestar.

Jag "kom ihåg" att dom fanns i vintefiskeboxen...
Jag "kom ihåg" att dom fanns i skotern...
Jag "kom ihåg" att dom kanske fanns bland sommarfiskeutrustningen...
NU ÄR JAG INTE LÄNGRE ÖVERTYGAD OM NÅGONTING SOM HAR MED MINNESBILDER OCH "KOM IHÅG" ATT GÖRA!
Avsikten var att denna dag starta det efterlängtade gäddfisket, vilket nu verkar skita sig.
Vid dylika eftersökstillfällen brukar jag konsultera min favorithustru som ibland brukar ha ett något bättre "kom ihåg", dock bara något vill jag påpeka.
Denna gång verkar inte ens detta vara lösningen på de försvunna gäddsaxarnas gåta...

Jag får göra en lättare omläggning av dagens agenda och "plocka fram" de prylar som jag behöver för att dra ut isnäten. Dessa prylar minns jag ju var jag har...

Klockan visar 0510.
Favorithustrun sover, möjligen att hon drömmer om de försvunna saxarna.
Yttertemperaturen visa på -20 grader.
Det sprakar skönt från järnspisen och kaffet är nykokt.
Det är myggfritt!

Var rädda om varann
/egon


Kommentarer
Postat av: mats i träsket

Tänk om man kunde accumulera alla söktimmar och ha tillgodo. Ett liv skulle förlängas avsevärt, och man skulle få än mer tid leta. Klockan är 8.48 och inte ett mygg i sikte, inget annat heller för den delen, förutom snön då.

2010-03-05 @ 07:50:05
Postat av: inger

Inte bara myggfritt...verkar som det även ska bli vattenfritt idag... Det är dåligt tryck....

Men morgonfikat är avklarat och jag vet var jag har mina saxar!

2010-03-06 @ 07:46:19
URL: http://ingersord.blogspot.com
Postat av: Malte

Hemska tanke om dom har trasslat in sig i långreven, den utredningen tar tid..

2010-03-06 @ 09:03:23
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: egon

Den långreven blev som bekant ett mångårsprojekt att "reda ut" eller utreda om man så vill. Jag drar mig till minnes att vi trots hjälp av diverse kreativitetsförhöjare gick "bet" på de tre sista krokarna. Vi liksom "kroknade"...

Nåväl nu ligger några nät under isen... spänningen är oliiiidlig...

/egon

2010-03-06 @ 17:53:39
URL: http://gobde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0