Höstfisket är avklarat!

 
Ett säkert tecken på att kung Bore inom kort knackar på dörren är att ett antal regnbågslaxar ska byta den simmande tillvaron mot ett fruset liv i "frösaboxen".
Det händer nästan varje höst att vi överraskas av en kallknäpp med ett flertal minusgrader och att vi får leka isbrytare då vi ska höstfiska i odlingen.
Men idag lurade vi allt vädergudarna!
Plus fem grader och huggvilliga fiskar resulterade i att vi landade sju stycken välgödda regnbågslaxar.
Vi hade garderat oss med en nätslinga om nu det skulle visa sig att firrarna var svårflirtade, men icke så...
Det som satte punkt för fisket denna gång var att en av firrarna behöll en vital del i utrustningen... nämligen draget, men då vi tyckte att fångsten trots detta var tillräcklig så övergick vi till att sörpla i oss kaffe och berätta om svunna tiders fiske.
En halv firre ska hamna i husbilsfrysen och bli färdkost när vi så småningom styr mot sydliga nejder.
Husbilsfrysen är ju inte speciellt stor men storleken får kompenseras med ett mera exklusivt innehåll, och då avser jag inte gädda och kallgröt... nänä. Ädla fiskar, älghjärta, älglever och dylika ting är det som då gäller...
 
Hur många av dessa husbilsburna flyttfåglar som rullar mot vinterhamn i Sydeuropa har älglever i frysen, eller på julbordet... jag bara undrar...
Nåväl falukorv är heller inte fy skam.
Men på julbordet... njaäe.
 
Jag måste erkänna att vi faktiskt längtar en hel del efter att återse våra vänner bland resandefolket.
Nu avser jag ju inte den kategorin av resandefolk som rånade oss klocka 0300 en natt i södra Frankrike. Dom lär visst gå under benämningen "hel-z" såg jag i den politiskt korrekta pressen.
 
Det kyler på ikväll.
Jag har ont i ryggen... vi får ju alla vårt straff sa min gamla mormor. Herreminje, tänk att jag minns henne så bra och hon föddes 1863 under indianupproret i USA. Hon dog 1954...
Nog f-n är man gammal och luggsliten.
 
Var rädda om varann
/egon

Kommentarer
Postat av: Lars A

...svunna tiders fiske, där finns det en del att berätta om, från nordligaste Sverige ända ner till
Medelhavet !!

2013-09-30 @ 08:29:00
Postat av: Yvonne.A.

Närå, varken Du eller jag är gamla.
Vi har bara levt litet längre.
Härliga kort, snålvattnet rinner.
Var själv nyss ute på promenad kombinerat med
fodersök. Två paket kaffe á 20 kr, får numer
betraktas som mindre dyrt.

2013-09-30 @ 10:36:33
Postat av: Maud

Lycklig resa!

2013-09-30 @ 14:47:39
Postat av: Egon

Kan konstatera att på "dyrorten" tillika tätorten och obygdsmetropolen Arvidsjaur har man i dagarna ett likartat erbjudande (två pkt kaffe för 40 kr).
/egon

2013-10-01 @ 14:59:01
URL: http://gobde.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0