Grillning och fiske i hällregn!

I lördags drog vi ut i vår svenska natur rikligt försedda med korvar på längden och på tvären.
Där fanns ketchup och senap, dressingar och bröd, förmodligen fanns där även ytterligare några tillbehör som inte fastnat i den lätt åldrade minnebanken.
Tändstickor och ved inte att förglömma.
 
När så de första flammorna slog upp från brasan kom regnet och vinden. Men skam den som ger sig...
Grillningen gick av stapeln helt enligt planerna, ketchupen blev bara lite lösare och korvbröden lite degigare i utspätt tillstånd.
Ingen klagan hördes från de naturälskande korvätarna, men det hade jag ju heller inte förväntat mig av en grupp individer uppbyggda av ett norrländskt grundmaterial.
 
På undertecknad hade dock inte korvarna samma dragningskraft som fiskeutrustningen. Jag slog mig i komp med 10-årige Ivar som inte var svår att övertala när spöna plockades fram.
I slutändan fick vi nöja oss med att ha sett fisk, firrarna vi såg blev dock kvar i sitt rätta element.
Som gammal fiskare så vet jag ju att den kvarvarande fisken bara blir större och tyngre fram till nästa fisketillfälle.
Jag kunde konstatera att dessa visdomsord inte lika lätt anammades av en fiskesugen 10-åring...
När regnet till sist upphörde  var det heller ingen som klagade då hemfärd kom på tal.
 
Det är nu sista veckan som vi vikarierar som vårdnadshavare.
Det är ju lätt som en plätt det här - nu ska vi bara vila upp oss några månader...
 
I morse då jag tillsammans med favorithustrun gick långa straffrundan fick jag ett tillfälle att fota ett antal rådjur som smugit sig in i en trädgård.
 
Var rädda om Sverige, om naturen och varann.
/egon
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lena & Jan

Vilka vårnadshavare ser till att bb kommer ut i naturen, ni är verkligen förebilder! Skönt ni undkom Simone stormen i bef område. Ha det gott i väntan på söderut esan!

2013-10-29 @ 09:25:01
URL: http://rullandeteamet.blogspot.com
Postat av: matsiträsket

Bra jobbat, verkar befogat med några månaders semester efter detta. Kämpar själv på med nordanvindar och älgjakt emellanåt. ;)

2013-10-29 @ 12:24:47
Postat av: egon

Barnen är så duktiga och självgående att det är nästan lika mycket jobb att släppa katten in och ut - ut och in. Katten måste vara världens mest egensinniga egoist...
/egon

2013-10-30 @ 09:23:50
URL: http://gobde.blogg.se
Postat av: Lena med bena

Hmmm, när jag ser bilden på grillandet slår det mig att vi alla borde köpa lite färggladare regnkläder! Det var en dyster samling det där! Mamma lyser verkligen upp mörkret i sin vita jacka.

Men kul var det likafullt!

2013-10-30 @ 09:55:46
Postat av: matsiträsket

Då har min frus hund katt någonstans i stamtavlan, kroniskt på fel sida ytterdörren och boffar. Vill in då hon är ute, efter två minuter vill hon ut. Å andra sidan får jag min dagliga motion ;)

2013-10-30 @ 17:23:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0