Jägarliv i obygden!

Jag bor i husbilen under älgjakten.
Den står parkerad inom jaktområdet.
Hem till metropolen Moskosel åker jag bara då ammunitionslagret tryter, regnet blir långvarigt eller kött ska packas och frysas.
Jag skriver "jag", men inget kan vara mer fel då ju favorithustrun är min ständige följeslagare under denna älgjakt. Inte så att hon nu vid alla kristliga eller okristliga tider hänger med ut i älgjaktsklorofyllen.
Favorithustrun håller ställningarna i "baslägret", hon är en virkande, stickande, lingonplockande och grytskrammlande supporter... hon trivs och jag trivs.
 
Älgjakt är en vetenskap.
Älgjakt kan vara spännande.
Det är ett evinnerligt passande, traskande, lyssnande, omflyttande, misslyckande, hotande, lockande, diskuterande och eldande innan man lyckas lura in älgen i bilen.
Stora tjurar är inte sällan lite bångstyriga.
Ibland så förekommer även en del skottlossning...
 
 
Så småningom så är man då framme vid den punkt då man ska vässa knivarna, plocka fram köttkvarnen, fryspåsarna och fylla köttgrytan.
Men innan dess består tillvaron av i huvudsak "slit och släp".
Ni kan inte ana hur många gånger det har varit såååå nära, men som vi alla vet så heter det ju att "nära skjuter ingen hare"... ingen älg heller för den delen...
 
Vi hade bestämt att ingen rakning skulle ske innan första älgen låg på "li de parade". Ett tag såg det ut som om man skulle få snava över sitt egen skägg, men nu är man nyrakad.
Så det kan va.
 
Var rädda om varann.
/egon
 
 

Kommentarer
Postat av: Yvonne A.

Stort grattis!
Fina bilder.Mycket gott i grytorna
även denna vinter.Det är Ni värda.
Något bökigare än att handla över disk
måste det ju dock vara.
Inatt väntades regn och storm i
storstan.....såhär långt hade de fel.
Idag är det gym för Lasses del, själv
går jag en tur till stadsbiblioteket.
Lånar en bok "Nästan allt om Abisko".
I år blir det inget besök där för mig,
man får nöja sig med att läsa om trakten.
Allt gott!
Yvonne o en snarkande Lasse.

2012-09-14 @ 04:37:30
Postat av: Inger Hammar

Så gott det ser ut och vad trevligt ni verkar ha det.

Ha en fortsatt skitjakt.

2012-09-14 @ 10:44:00
Postat av: Sara

Men pappa, var är din jaktväska? Den gamla? Vad är det där för nymodighet på fotot?

2012-09-21 @ 07:21:34
URL: http://saramh.blogspot.com.au/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0