Högvatten och nostalgi i midsommartid!



Matförrådet i husbilen fylldes igår på hos ICA Rajden i Jokkmokk.
Sedan styrde vi mot Kvikkjokk och fjällvärlden.
Ganska snart började fjällen att bli snöklädda.
Första stopp var hos den 80-årige mångsysslaren Harry Skarin i Tjåmotis.
En underbar och 100-procentigt klartänkt obygdsbo som jag och favorithustrun känt sedan vikingatiden eller nåt åt det hållet.
Tyvärr har hans älskade hustru Ester lämnat sin Harry och jordelivet för ett år sedan.

I terrängen runt Tjåmotis har jag under 30-talet år vandrat och fiskat.
Här har jag burit fjällryggsäckar med övervikt som idag skulle föranleda en omedelbar sinnesundersökning.
Litervis med ädelt blod har här överlåtits till hungriga myggsvärmar.
Jag har under flertalet år tillsammans med favorithustrun färdats med kanot i området.
Vi har ibland tältat på mark som i midsommartid varit så tjälad att man haft svårigheter att få ner tältpinnarna.

Idag har vi parkerat husbilen vid gångbron över Sitoälven.
Vi är nu så nära Sarek man kan komma med bil, sedan blir det 4-hjuling eller apostlahästarna.


Under vägen gjorde vi ett stopp där jag visste att en fiskrik större bäck fanns i närheten. Det dröjde inte länge förrän jag landat ett antal läckra öringar som ska avnjutas under midsommarhelgen.

Vädret är som vattnet - lite väl kallt.
Detta märker man inte minst på de myggor som till äventyrs visar sig.
Dom orkar inte suga...
I morgon och resten av sommaren utlovas uppehåll från regnandet, inga blygrå himlavalv, solsken och ljumma vindar... tror jag.

Ha en skön helg och slå inte på varann
/egon










Kommentarer
Postat av: 3M

Det låter som ni kommer att njuta av en riktigt naturnära helg. Blir nästan lite avundsjuk inte åt det felaktiga hållet,men att få vara så nära naturen är ju underbart. Min älskade make har haft uppehåll under helikopterflygning i just i Tjåmotis och kan trakterna utan och innan. Hoppas ni får några härliga dagar i den fantastiska svenska naturen och dess gåvor i form av god fisk och stora myggor. Lev väl och ta hand om varandra. 3 M

2012-06-23 @ 13:08:36
URL: http://www.seniorerspekulerar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0