Same, same – but different!



Ja du Per Morberg… nu har du fått till en alldeles egen lappkränkar-härdsmälta.
Du har tydligen hånat och förringat, du har gjort dessa synnerligen lättkränkta personer inom sametinget till en sömnlös, plågad och pillertuggande massa som nu kommer att kräva upprättelse och skälig kompensation för det trauma som du åsamkat dem.

Vad var det då för grymheter som uttalades av Per Morberg i programmet ”Sveriges Mästerkock”.
Jo, han sa då en av deltagarna åkte ut, ”Då var det slutvisslat sa lappen då han skar av sig läppen”.  Nu blev ni nog allt bra chockade, eller…?
Nu ser jag att ordföranden i sametinget Stefan Mikaelsson förklarar skämtet som något förlegat, vi säger ju inte ”negrer” längre, då fick jag svårt att hänga med… Hur i herrans namn kom negrerna in i Morbergs skämtande? Har människan fått hjärnsläpp.

Det kan väl inte vara så att ordet lapp eller lappar nu ska börja ses som ngt nedvärderande. Själv bor jag i renskötarland och har aldrig hört obygdens innevånare använda annat ord än lappar om renskötande befolkningen.
Min far som var född 1904 visste knappast vad en same var, det var i.a.f ett ord som aldrig kommit över hans läppar. Det heter ju för fanken lappknivar, lappkåtor, lappskor, lappviste, lappgumma, lappskidor mm, och i Arvidsjaur har man den av turister så välbesökta ”Lappstan”. Det heter t.o.m Lappland...

Tänk om jag nu måste upphöra med att berätta historien om då lappkvinnan visade sin alldeles egna dildo och förklarade att det var en ”fusklapp”…

Det är ju inte säkert att man får säga dildo längre.

Var rädda om lapparna och varann
/egon

 


Kommentarer
Postat av: Lars A

Skulle behöva några lagningslappar till en cyckelslang !!

2012-01-13 @ 17:36:36
Postat av: Maud

Tänk så många lappar jag använt till mina lapptäcke.

2012-01-13 @ 23:01:25
Postat av: Yvonne & Christer

Lappen var kanske glad att han slapp:-)

2012-01-14 @ 13:25:08
URL: http://www.yvonneochchrister.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0