Då och nu!


För många år sedan befann jag mig i Madrid och blev där god vän med en norrman, han var till proffesionen ”luftlekere”, lungläkare på svenska. På den tiden hade vi båda den synnerligen onödiga vanan att vara rökare.
Den gången jag frågade honom ”vad sysslar du med så blev svaret efter en stunds tystnad, ”nu må du sitte ned… jeg er luftlekere”…
Misstänker att jag mest liknade en fågelholk den gången.

Sedan dess har undertecknad många rökfria år, hur eller om det ryker runt norrbaggen känner inte vittnet till…

Ser att den senaste flugan nu är att röka smärtplåster och på så sätt få en rejäl missbrukskick. Smärtplåster innehåller ämnet Fetanyl som är 100 till 1000 ggr starkare än morfin och används vid narkos.
Fetanyl var även det medel som ryska specialstyrkor använde vid stormningen av teatern i Moskva då ca 170 personer avled genom överdos.
Lite vanvördigt kan man nu konstatera att åtminstone sex personer i Sverige ”omplåstrats” på bårhuset sedan man slutat röka...

Vidare ser jag att integrationsenheten i Borlänge sliter sitt hår sedan man där inhyst somaliska analfabeter med specialkompetens inom getskötsel och nu funnit att efterfrågan på den svenska arbetsmarknaden ligger en bit under obefintlig.
Nu har kommunens revisorer tvingats att anlita en revisionsfirma för att granska kommunens utbetalningar av försörjningsstöd (socialbidrag). Borlänge kommun anser dock att det mesta går ganska bra, om man bortser ifrån utbetalningarna och att man hittills inte lyckats att integrera någon…

Man kan utan specialkompetens konstatera att för cirka 100 år sedan hade nog möjligheten att få in någon i den småskaliga getnäringen varit betydligt större…

Var rädda om varann
/egon

 


Kommentarer
Postat av: Kors och Tvärs

Träffande beskrivning om min stad, Borlänge. Du har alldeles rätt i att det inte finns så många inom getnäringen här. Det är mest bara fårskallar.....

2012-01-05 @ 08:26:20
URL: http://fajersson.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det vore kanske bättre att skicka dessa somalier till ex. iberiska halvön,där det eventuellt behövs såväl get- som fåraherdar.

2012-01-05 @ 16:55:45
Postat av: Lars A

Befinner mig på Iberiska halvön och här finns säkert "getskötare" så det räcker till. De skulle nog dessutom gå miste om de bidrag som vi i Sverige

villigt betalar ut ! Men ibland kan man undra var felet ligger, är det "vi" som ber "getskötarna" komma, kanske något att fundera över !

2012-01-07 @ 12:50:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0