Hälsoläget bör vara gott för att klara av sin medicinering!




Jag tänker då närmast på de bristande kontrollerna vid kombinationer av olika mediciner och dess inverkan på hälsoläget hos en patient.

På förekommen anledning satte jag mig tillsammans med favorithustrun framför laptopen för att läsa på om våra förskrivna medikamenter. Detta efter att ha läst en artikel om hur bristfälligt många läkare kontrollerar om de olika preparaten som förskrivs kan tas tillsammans med annan medicin.

Där framgick att skadeverkningar av felaktig medicinering kan vara betydande...
Där framgick även att den gruppen av bättre begagnade, förvirrade, surögda, halvrakade, fårade, stapplande och levnadsglada äldre på väg mot en övermogen ålder inte sällan är en utsatt grupp vad gällde att ha ett välfyllt medicinskåp där flera av medikamenterna var till mer skada än nytta.
Där någonstans platsar man nog…
Undertecknad har ju själv en del pillertuggande på dagordningen.
På morgonen inmundigar jag tre piller, två vita och en brun…

Ena tabletten är mot högt blodtryck och heter Enalapril/Hydrochlorothizaide Teva och i Fass kunde jag då läsa att man bör vara uppmärksam på om patienten har diabetes.
Där står också att läsa att läkemedlet inte bör förskrivas till patienter som använder Metotrexate som är ett cancerläkemedel.
Vidare står där att läsa att ovan nämnda läkemedel inte bör vara ett förstagångsval vad gäller medicinering mot högt blodtryck.
Jag är diabetiker och tar Metotrexate mot en reumatisk sjukdom och har fått medicinen utskriven som ett förstaval.
En femetta som man brukar säga.

Där står även att ovan nämnda medicin kan ha begränsad eller ringa effekt på mörkhyade personer… men då mitt liv till största delen levs på skuggsidan så bör ju åtminstone mina vitblåa ådrade ben svara bra på felmedicineringen.
Den ”nyförsvenskade ” stavettläkaren  som förskrev medicinen kanske bara hade den förkortade svenskkursen.

Nåväl, tills vidare tuggar jag i mig pillren då jag är medveten om att läkemedelsjättarna jobbar enligt principen "hängslen och svångrem", allt för att slippa besvärande och kostsamma rättegångar.

Medicinen skall dock så småningom få en ersättare, något som vissa förskrivare även borde få.

Visa mod, tugga vidare och var rädda om varann
/egon




Kommentarer
Postat av: Lena & Jan

Nää Egon & Laila, vi pratade ju om det att; 2 vita och 1 brun varje lörd till laxen klarar vi oss på... eller var det tillsammans med, vi sa?

2012-02-15 @ 19:16:32
URL: http://rullandeteamet.blogspot.com
Postat av: Lena & Jan

Läst i Dk tidning; äkta choklad 65 % och uppåt har samma verkan som Astma medecin, hur många Sv läkare känner till det?

2012-02-15 @ 19:32:33
URL: http://rullandeteamet.blogspot.com
Postat av: mats i träsket

Enapril+diabetes, samma kur här. Men man ska väl dö av nåt hur som helst..... Men nog ska man fråga läkaren, om hon har tid nån gång,,

2012-02-16 @ 08:35:42
Postat av: 3M

Det är för härligt att läsa dina roliga kommentarer. Har själv många mediciner och ifrågasätter hela tiden. Det är ju tyvärr så att först kommer en sjukdom, sedan som ett brev på posten andra på köpet. Reumatisk, diabetes, astma, hjärtproblem... Ty ca aldrig ta slut, så tur att knapringen kan hjälpa i alla fall. Besök gärna vår blogg! Ha det! 3 M

2012-02-17 @ 12:18:17
URL: http://www.seniorerspekulerar.se
Postat av: Yvonne och Christer

Vi tillhör den där konstiga kategorien som inte äter några piller. Vi har varken högt blodtyck eller högt (nåja en av oss ligger högt) kolestorol. Varje gång vi behöver anlita läkare stirrar dom förvånat på oss som om vi vore ufon:-)

2012-02-17 @ 16:39:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0