Jul igen!

 
Tänk vad ett år går fort.
Nu har vi jul igen.
I år firar vi på hemmaplan bland Moskosels väl tilltagna snödrivor.
Det verkar bli en sådan där äkta traditionsenlig gammeldags jul med snö och kyla, knarr under skosulor, fruset näsdropp och en mättnadskänsla som hänger med fram till våren.
Vi verkar att ha julpyntat lite mer än vanligt till denna jul...
Detta kan ju bero på att när vi bara har julpyntat i husbilen under de år vi firat husbilsjul i Spanien och Portugal så har vi av utrymmesskäl själva måsta tindra mer än pyntet för att få till den rätta stämmningen.
 
I dag körde vi in till metropolen Arvidsjaur och köpte en julklapp...
Gissar att det allmänt skulle ses som en ganska udda julklapp - eller vad sägs om en säck renfoder...
Vi köper bara klappar till våra trognaste besökare, och det blev till fem rådjur som besöker oss varje natt för att få en skopa havre.
Om jag berättar för ngn lapp i närområdet att jag matar renar och inte rådjur så kanske man blir sponsrad.
Nu är väl inte "sponsring" den renskötande befolkningen mest utmärkande drag...
 
Här om dagen var jag tillsammans med favorithustrun och lyssnade på en julkonsert i Moskosels kyrka.
De flesta i kören hade nått pensionsåldern, även om där också fanns ngn uppstickare som var fyllda 87...
Sammanfattningsvis kan sägas att dom sjöng underbart.
Detta var andra gången på en vecka som jag nötte kyrkbänkar.
 
Det går mot natt i Moskosel.
Temperaturen är -17 grader.
I morgon är det snösvängen och värktabletter som gäller.
 
Till sist vill jag önska alla en
GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR !
Var rädda om varann
/egon
 
 

Kommentarer
Postat av: Yvonne A

Snösväng? Den verkar att ha avskaffats i Bromma b.la.
Använder Du skyffel?
Om jag var Du skulle jag skriva in en liten fin
snöslunga på önskelistan.
Kan spara kroppen en smula.
Kanske Du redan har?
Tomten i Moskosel är nog lyhörd, särskilt om man är snäll med djur.
Lailas tomtar finns numer kvar i Spanien.
Någon får ju vakta de spanska domänerna också.
Må så gott och mys riktigt mycket.
-1,8 och DN just anlänt innanför dörren.
Allt har sin tjusning.

2012-12-21 @ 04:38:15
Postat av: egon

Snöslunga har jag investerat i.
Men den blit delvis överflödig när inte föraren har två bra knän och två bra axlar.
Jag har tillgång till en lastmaskin som är delvis
satt ur spel då det står en husbil i vägen...
Vi tar det i omgångar med gubb och gumm-kraft.
/egon

2012-12-21 @ 07:32:19
URL: http://gobde.blogg.se
Postat av: Inger Hammar

God Jul och Gott Nytt År önskar vi er också
Julafton tillbringar vi i Barbro och Haralds tält med traditionsenligt julbord.

Inger o Lasse

2012-12-21 @ 16:12:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0