Jag har skådat ljusdrottningen!

Jag talar nu inte om något ”oknytt” eller övernaturligt.

Det övernaturliga skulle i så fall vara det att lussandet skedde den 12 december och att jag gick till kyrkan i Byske kl 0900 på morgonen, detta utan att vara påkallat av en svår samvetsnöd…

Det hela är nog mest att betrakta som en udda händelse i Gobdegubbens brokiga liv.

Jag menar således inte att mitt leverne har varit sådant att jag har behov av att nöta byxbaken på en kyrkbänk titt som tätt.

Vad jag menar är att det hör till ovanligheterna att vi insuper en skönsjungande lucia i kyrkan redan dagen före lucia.

 

Så här ligger det till.

Undertecknad med favorithustru har under ett par dygn besökt goda vännerna Börje & Birgitta i Båtvik nere på Skelleftekusten. Detta i sin tur gjorde ju att vi bara befann oss någon mil från kyrkan i Byske där deras barnbarn sjöng solo i luciakören och vi hade då beslutat att lyssna på detta.

Men den 12,e…

Jo se den svenska kyrkan har så späckat program att den var upptagen på luciamorgonen, så var det med det.

Sången var underbar och kyrkbänkarna var väl besatta. Dock att jag har en känsla av att det oftast är ganska glest i leden under en vanlig högmässa.

 

I skrivandets stund har vi återvänt till vårt Moskosel, det råder snöoväder och termometern visar -13 grader.

Min värkande lekamen ser för tillfället inte fram mot den stundande snösvängen…

 

Var rädda om varann.

/egon

 

 


Kommentarer
Postat av: Yvonne.A.

Låter fint med luciasång i kyrkan. Vi ser fram emot SVTWorlds lussefirande. Litet nybakt saffransbröd därtill och vi är nöjda.
Snön lär vi få se på söndag.
Kramar till Er båda.
Y

2012-12-13 @ 04:56:31
Postat av: 3M

Det var väl vackert att få uppleva Luciafirande i kyrkan. Vi är annars heller inte särskild ofta på besök i denna byggnad. Men vid sådana här tillfällen är det speciellt. Våra barnbarn som bor på orten har blivit för stora, så nu blir det inget sånt längre. Man får t chanserna när de bjuds. Ha det så gott i mörkret. 3 M

2012-12-13 @ 08:34:46
URL: http://www.seniorerspekulerar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0