Världsarv på deltid!



1996 upptogs Gammelstads kyrkby på världsarvslistan!

Besöksmål i världsklass och omistligt för mänskligheten heter det i UNESCO, s utlåtande. Med andra ord så lär det vara något i en klass för sig, och på den punkten har jag absolut ingen avvikande mening, detta då jag väl känner till Gammelstad och nämnda sevärdheter.

Den gångna natten har jag och min favorithustru stått parkerade med vår husbil intill dessa sevärdheter, och på förmiddagen (måndag 1100) beslutade vi att besöka den turistinformationslokal som ligger i anslutning till kyrkstugorna. Där lär man ska kunna se bildspel och få nödig information… allt enligt de informationsansvariga.

Men nu kommer vi till det svåra i ”kråksången”. Informationen håller endast öppet tisdag till torsdag klockan 1000 till 1400… Stängt fredag, lördag, söndag och måndag.  Håll med om att man häpnar över den unika företagsamheten i norr.
Efter att ha konstaterat att det mesta är sig likt och att vi inte har en skriande brist på arbetskraft så tog jag sikte på skylten VC, det står nämligen ”toaletter finns för besökande”. På den punkten så är jag benägen att ge dem till hälften rätt då toaletterna finns men är låsta och ingen förklarande information finns på platsen.

Om husbilen stått något längre bort hade kyrkbyn drabbats av en ny och annorlunda doft, men det skiter väl de ansvariga i…
Då jag nu inte är den som tappar sugen så på en gång så tog jag kontakt med några byggjobbare från Skanska som hade en del knog nära husbilen, och dessa kunde berätta att det ska bli toaletter i anslutning till ställplatsen, bygget klart i augusti.
Förra året då vi besökte samma ställplats så påtalade jag behovet av en bättre service på platsen, detta i form av toaletter och eluttag för husbilarna. Den dam som jag då talade med sa sig sakna makten att besluta, men sa även att man har ju rätt att önska…

Var rädda om varann
/egon

 


Kommentarer
Postat av: Lennart Ekelund

"Sverige är fantastiskt"....Vi har en del kvar att"lära" från t e x Österrike och andra turistländer i Europa ! Kanske är det också så att ni såväl som vi kuskat runt i Europa och blivit lite bortskämda med service? Nåväl...vi kör en slogan i sommar..." fler hemlighus åt det resande folket"...en skitsak helt enkelt !

God morgon önskar vi i Skällentorp !

2011-05-25 @ 08:24:26
Postat av: egon

Hörde på nyhetssändningar igår att svenska husbilsförsäljningen ökat med 40% och husvagnarna med 15%. Detta bör ju tala sitt tydliga språk avseende kommuners skyldighet att anordna kompletta ställplatser. D.v.s ställplatser som mot betalning tillhandahåller el, vatten och tömmning av toatank.

/egon

2011-05-25 @ 09:02:26
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: Lena & Jan

Påminner om 'sävliga Skåningar' allihopa även i Gammelsta kyrkby. Man blir m a o inte förvånad längre...

2011-05-25 @ 22:41:33
URL: http://rullandeteamet.blogspot.com
Postat av: Lena & Jan

Påminner om 'sävliga Skåningar' allihopa även i Gammelsta kyrkby. Man blir m a o inte förvånad längre...

2011-05-25 @ 22:41:51
URL: http://rullandeteamet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0