Trafiken flyter fint !

Detta var vad en radioreporter i norr kunde konstatera för en tid sedan, och chansen att han skulle ha rätt i sitt påstående var förmodligen ganska stor…
Platsen som avsågs där trafiken flöt så fint var utfarten från Boden, ett ställe där trafiken flyter fint och har så alltid gjort, detta förutsatt att inte Nordlundsbussen har hamnat på ”tvärsan” eller att man flyttar renar längs Jokkmokksvägen, men så var nu inte fallet denna gång…
Anledningen var förmodligen att han inte ville vara sämre än sina storstadskollegor som med befog tidvis kan tala om trafikstockningar, trafikpuls och rusningstrafik.

Ett annat ställe där trafiken också har bra flyt är Östra Gobde där till dags dato ännu ingen bil passerat förbi vägskälet på gamla Gobdevägen. Några mindre klartänkta gjorde ett misslyckat försök att köra gamla vägen för ca 10 dagar sedan vilket innebar att man fick backa ut med 4-hjulsdrift. Tilläggas bör att det inte heller är helt ovanligt att samma personer försöker färdas över isar som bär… åtminstone veckan före försöket.

När jag vid halvfemtiden i morse intog diverse medikamenter och gjorde eld i järnspisen kom jag att tänka på vad som stod på kvällstidningarnas löpsedlar här om dagen då vi besökte Arvidsjaur.
Där stod: ”För lite sömn gör dig fet”… Jag tog sikte på vågen och kunde konstatera att jag borde ha kämpat mig kvar i bädden ytterligare någon timma.
Snart kan man läsa, "banta med sömnpiller" eller "sömnpiller gör dig smal".
Nu ska jag elda bastun. En varm bastu lär ju förbränna fett...
Åtminstone bör man ju lätta "smutsvikten"...

Natten har bjudit på två minusgrader.
Morgonsolen belyser Gobdetallarna.
Kroppen värker.

Var rädda om varann
/egon

 


Kommentarer
Postat av: Lars Andersson

Som som du säkert redan vet---veden till bastun värmer två gånger !!

2011-05-14 @ 11:03:23
Postat av: Inger Hammar

Våra grannar som eldar med ved påstår att man blir varm 5 gånger av veden.

2011-05-14 @ 11:56:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0