Än så är det långt till vår…!

 
Tidigt i morse knöt jag fast gåskorna och drog ut på långtur i terrängen runt Grebo.
Temperaturen var smått ”vintrig” med ca -7 grader och vindstilla. Många var de synintryck och upplevelser som påminde om norrlands obygd.

I skogen låg partier med fjolårssnö kvar, jag kunde gå på skaren precis som hemma...
Jag hittade spår efter ett lodjur som gjort vackra spårstämplar i gårdagens upptinade snö, som hemma…
En kärlekskrank talgoxe spelade i arla morgonstund, som hemma…
Ett par skator kämpade med ett bobyggande, som hemma…
En ekorre tjattrade irriterat i en risig gran, som hemma…
Jag kunde konstatera att den rikliga snömängden här i Mellansverige ställt till med en hel del snöbrott på skogen, björkar hade böjts som jättepilbågar och stigarna kommer att måsta röjas, som hemma…
I Grebo finns en stor sjö som ännu ligger helt isbelagd, min bedömning blir att isen tyvärr har bärkraft för ett mindre fordon, som hemma…
Haren hade lagt sina ”pärlor” intill sjöstranden, som hemma…

Jag mötte en fasantupp i en björkbacke, om detta skett i Östra Gobde så hade denna färgsprakande skönhet gått under beteckningen ”synvilla”.
Ett rådjur visade upp baken då det studsade in i skogens skydd. Att jag ska få se ett rådjur i Östra Gobde är väl lika osannolikt som "Harrisburg"... som ju trots allt inträffade.

Solen har nu värmt på och vi har en temperatur på +3 grader vid lunchtid.
Grebo-borna krattar i sina trädgårdar.
Morgonens gårunda blev halvannan mil.
Jag ser fram emot ett återfall i morgon…

Njut av våra djur och vår natur.
Var rädda om varann
/egon

 

 


Kommentarer
Postat av: Inger Hammar

Så vackert det låter. Har ni hemlängtan? Här är det ungefär likadant dock bara några minusgrader i natt.

Ingen is och bara enstaka snöhögar.

Vintergäck och snödroppar blommar i trädgården.

Så mycet vilda djur har vi inte sett. Det är mest

åkermark och boskap samt hästavel.Rubbe jagade upp eb vit katt i trädet på tomten. Han håller inkräktarna borta. Rubbe fick gå in så att katten kunde komma ner. Matte är djurvän.

Ha det gott!

2011-03-27 @ 12:43:03
Postat av: Yvonne & Christer

Ni är hemma nu :-) Nu är det inte långt till vår och ny husbil. Ni ser säkert fram emot båda :-)

2011-03-28 @ 12:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0