Nationaldagssorg!

 


Så har det då hänt igen…
I en av knipholkarna ligger nu sju kalla ägg sedan en tid.

Då jag tidigare har haft daglig koll på ”fru” knipa så har jag nu sedan någon vecka uppmärksammat att hon inte längre gör sina halsbrytande kamikazeinflygningar till sin enrummare vid sjöstranden.  Jag brukar måsta hålla andan varje gång denna ”klumpeduns” i 100 km hastighet och med dödsförakt passerar genom ett 12 centimeters ingångshål i holken, och detta utan att fjädrarna ryker…


Men nu har något dramatiskt inträffat, något jag bara kan spekulera om. Det kan vara korpen, storgäddan, kraftledningen, rovfåglar, nätfiske på grunt vatten, Natoangrepp… nja kanske inte… trots att man har den ”läggningen”, men i Östra Gobdejaur, knappast. Oavsett vem eller vad som orsakat kniphonans frånfälle så framkallar detta sorg över naturens grymheter. Det är nu tredje året som jag upptäcker att kläckningen har avbrutits och äggen ligger kalla.
Förra året var det korpen som tog död på kniphonan. Efter detta så blir det till att kolla om det finns något ”utlämmningsavtal” för bl.a korpar…

Kunde man kanske uttrycka sig som en måttligt skärpt vänsterpartist tillika politiker i röda Pajala i veckans intervju. ”Inga moderater förtjänar något annat än bly”. Uttalandet ger ju ytterligare belägg för att skärpan hos vissa politiker inte är överdrivet hög.
Det är olika som man säger.

I övrigt så kommer Sveriges nationaldag att gå i lugnets tecken, något besök på stadens torg för att lyssna på kurdisk folkmusik står dock inte på agendan. Kanske att jag sjunger "den blomstertid nu kommer" för favorithustrun...


Var rädda om nationen och varann
/egon 


Kommentarer
Postat av: Lennart Ekelund

Ja naturen är grym och hänsynslös i våra ögon. Kanske ändå inte så slug och beräknande som vissa av homo sapiens.Och lögner tror jag inte man ägnar sig åt naturen...skulle vara göken i s f men jag måste medge att den är smart.

Vi gläds alla åt blomstertiden.

Lennart i Skällentorp

2011-06-07 @ 14:18:32
Postat av: Lena & Jan

Den blomstertid nu kommer, vi gläds med er! Vi har såå mycket som redan blomstrat. Fast jag har ju valt perenner så fiffigt att det blomstrar snart ett par fina 'pärlor'som jag kommer att bild-blogga...

2011-06-07 @ 20:28:05
URL: http://rullandeteamet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0