En annorlunda vinter!


Åtminstone annorlunda på det sättet att det kommer att bli den första vintern under de senaste 60 åren som jag inte kommer att bedriva någon form av vinterfiske. Med vinterfiske avser jag det fiske som bedrivs på istäckta sjöar.
Som barn fick jag bli följeslagare till pappa som var en inbiten och entusiastisk vinterfiskare. Från 10-årsåldern så ansågs man tillräckligt vuxen och kunnig för att ge sig ut på egna vintriga fiskeäventyr. Äventyrligheten var stor och fiskaren var liten, en synnerligen spännande kombination.
 Hemmavid fanns säkert en mor som vandrade mellan fönstren och vred sina händer av nervositet när man återkom senare än vad som var överenskommet. En pappa som sög på sin pipa och vägrade visa vad han egentligen tänkte, förmodligen så sa han ”lugna dej,han kommer”.
Bevisligen så har pappa alltid fått rätt…

Som sagt, detta blir den absolut första vintern som inte innehåller vinterfiske på agendan, detta beroende på att jag inte avser att återvända från Spaniens sol till permafrostens Lappland innan vårsolen smält snö och is.  Att viss abstinens kommer att upplevas när isnäten ska ut i februari-mars får jag nog räkna med.
Favorithustrun som under många år varit följeslagare på fisket brukar mena att det är bara skönt att slippa den norrländska vintern, MEN JAG VET att hon bara säger så för att jag inte ska få ett frispel och börja rulla mot norr.
Jag vet också att favvon ibland längtar efter en sik från isiga nät ute på Östra Gobdejaur…'

I ärlighetens namn bör dock sägas att min värkande kropp nästan accepterar frånvaron av isfisket, men bara NÄSTAN!
Det är morgon i husbilen.
Det är becksvart på utsidan.
Temperaturen på utsidan visar +11 grader.
Kaffet är nykokt och pillren är svalda.

Längta vidare och var rädda om varann
/egon

 


Kommentarer
Postat av: Yvonne

Skönt att ni är på plats igen i värmen. Vi har precis skottat snö igen och nu kan vi nog konstatera att vi fått mer snö hittills jämfört med förra vintern så var glad att du slipper :-) Hälsa favvon och krama henne från oss!

2011-01-06 @ 17:16:38
Postat av: Lena med bena

Jag tycker inte att morsan ser speciellt road ut på fotot. Kanske ok att hoppa över isvaksvittjandet.

2011-01-07 @ 12:04:17
Postat av: egon



Svinkallt, snålblåst och glasögonen igenimmade ger en något bister uppsyn. När man väl kommer in i värmen så minns man bara den färska, fina fisken och minen blir helt annorlunda.

/egon

2011-01-07 @ 13:49:50
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: Yvonne A

Testa medelhavsfiske vet ja!

Du lär ju ha grejor med.

Yvonne A

2011-01-07 @ 15:33:29
Postat av: egon

I morgon...kanske!

/e

2011-01-07 @ 15:43:00
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: egon

Men det blir medelhavsfisk till middag idag.

Jag har precis avskutat rensningen...

/e

2011-01-07 @ 15:45:41
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: Anette

Vi skickar lite bilder :) när vi kommer oss till Gobde om inte före så till Påsk.

2011-01-09 @ 17:38:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0