Danskarna, Europas lyckligaste folk!


För att kontrollera sanningshalten i detta påstående gjorde vi igår ett nedslag på Danska klubben i Torre del Mar.

Klockan 12 varje torsdag serveras där klassiska danska ”smörre-bröd”, till detta en öl och klassikern ”den lille”. Smörre-bröna är blandade godsaker som vid blotta åsynen framkallar ”snålvatten” och fuktade mungipor. Min anrättning bestod av två smörre-brön, det ena med råbiff, kapris, äggula och lök, det andra av någon sorts fisk med remoulade-sås och grön kvist. Favorithustrun samt vännerna Lars & Yvonne avnjöt liknande anrättningar.  Den lille bestod av ett välfyllt snapsglas med Aalborgs Aquavit, man fyller på tills glaset är överfyllt vilket gör att man måste ”läppja” av rågen innan man går till bordet .

Lokalen fylldes snart med ett 40-tal lyckliga... Jag kollade i smyg på mina danska bordsgrannar och drog slutsatsen att de flesta faktiskt såg ganska lyckliga ut, även före ”den lille”.

Det som möjligen kan rubba danskens bestående lyckorus är det nya rökförbudet, från nyåret råder ju rökförbud på allmän plats i hela Spanien. Detta ”övergrepp” gissar jag upplevs som synnerligen negativt bland såväl spanjorer som danskar vilka fortfarande har rökandet som en inpyrd livsstil.

Nåväl, nu vet jag… man är både mättare och lyckligare då man lämnar Danska klubben i Torre.
Risken för återfall får ses som påtaglig…

Var rädda om varann
/egon


Kommentarer
Postat av: Lena & Jan

Trodde du läst boken med samma titel? Blir min sommarbok i år. Visst blir man lycklig av det Danska som går att inmundigas säger även vi Skåningar!

2011-01-29 @ 11:57:52
URL: http://rullandeteamet.blogspot.com
Postat av: Lennart Ekelund

Såsom "halvdansk" - skåning som bor i Halland är jag egentligen inte förvånad.Danskarna bor i litet land med små små hus och där kommer man ju varann väldigt nära.Då kan man välja på att "hygge sej" eller fara till Skåne.Valet är enkelt hvor man kan få rögröd med flöde, röde pölser o en lille en är trivsel i högsätet.Dessutom röker dronning margarete cigarr...bara en sån sak

Det er dejligt me goe naboer !

Lennart i Skällentorp

2011-01-30 @ 17:56:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0