Sång uti obygden!

 Det finns en synnerligen okänd visa, den heter ”När jag kommer hem uti fyllan”.

Visan finns i Svenskt Visarkiv och Sven-Gunnar Bomans samling, Norrbottens Museums arkiv.
Vissångaren är ”farbror Sven”… och här avses inte farbror Sven med Barnens Brevlåda utan min fars halvbror, Sven Henriksson i Strandforssel, orten är belägen uti Norrbottens obygd.
Svens visa avsåg inte honom själv utan en traktens man med förkärlek för starka drycker och som i gamla tider då det ”begav” sig vid upprepade tillfällen efter en våt kväll var på hemväg och då passerade Svens boställe uppe längs Vitåälven skrovligt sjungande på nämnda visa…

Nu var det nog så att det fanns flera i släkten som tidvis gillade att sjunga.
När jag denna sommar gjorde ett besök på Svens gamla boställe och samtalade med sonen så berättade han om ett besök hos min far i mitt barndomshem ett par år innan far avslutade sina dagar, far som då var fyllda 92 år hade då bjussat på sig genom att framföra ett gammalt skillingtryck.
Hjalmar som far hette hade en inte sällan återkommande benägenhet att framföra en eller flera skillingtryck och visor, speciellt tydligt framgick detta vid intag av någon ädlare dryck.
Brodern Sven som inte brukade starka drycker sjöng ändå…
Det påstås att min far hade en god sångröst vilket är något som jag har svårt att bedöma, men jag erinrar mig att jag oftast ansåg att det var synnerligen modigt att sjunga.  Jag drar mig även till minnes att han under våra vandringar i skog och mark bort till olika fiskesjöar alltid nynnade på ngn visa under färden som oftast företogs till fots.
Av hans skolbetyg från början av 1900-talet framgår dock att han förmodligen räknades till ”sångarnas” skara.
Vid Långviks ambulerande folkskola fick min far vitsorden i sång, ”Med utmärkt beröm godkänd”, detta var för exakt 100 år sedan…

Så här i efterhand har jag för egen del kommit fram till att det skulle ha bedömts som ett brott mot mänskligheten om undertecknad försökt sig på en sångarkarriär.
Egon Kärrman som var en klartänkt man beskrev ju en del sångare som ”hellre än bra”.

Var rädda om varann
/egon







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0