Det normaliserar sig uti obygden!



I morse infann sig den där ”ordning-och-reda-känslan”, ett slags välbefinnande då bitarna liksom fallit på plats.
Kliver upp i ottan, klockan har precis passerat 0530. Det är en sådan där typisk vårmorgon då vårljuset blir lite blåaktigt. Jag går en runda mellan fönstren för att läsa av naturen, tar en vända ut på verandan och lyssnar på orrarnas spel vid sjökanten.
Just nu frodas kärleken i Östra Gobde, även på ”orrnivå”. Termometern visar på -3 grader.

Tänder i järnspisen, på med kaffet, kollar internet för att få dagens dos av eländes-elände.
Favorithustrun vistas fortfarande i drömmarnas värld. Jag har lovat att påkalla hennes uppmärksamhet sedan jag tänt en brasa i bastun.
Jag ska göra en skotertur ner till vägen för att få den post som lagrats under en tid. Jag ger mig av direkt efter bastun för att inte föret ska bli allt för otjänligt. Favorithustrun stannar hemma…

Det har nu blivit eftermiddag i obygden.
Postturen gick bra trots att en vägtrumma under skogsbilvägen var igenfrusen och vattnet strömmade över vägen. Det var till att öppna spjället lite extra för att undvika ett kallbad. Om några dagar tror jag problemen hopar sig på den sträckan.

Vi har borrat några hål ute på Östra Gobdejaur. Resultatet blev fyra små firrar som nu har hamnat som agn på fyra gäddsaxar nere på viken. Istjockleken håller ”långtradarklass”, den är ca 65 cm.

Favorithustrun har gräddat våfflor…
Jag har tagit fram en 4-kilos regnbågslax från frysen. I morgon är den tinad och ska då dissekeras för att senare tillfredsställa husets läckergommar.
Våra vänner i Raivoberg har idag handlat diverse förnödenheter för vår räkning. Dessa ska jag skotra efter i morgon innan dagsmejan satt in.

/Ännu en ny dag har grytt i Östra Gobde.
Morgonen gav två granna gäddor som ska dissekeras tillsammans med laxen. Favorithustrun tillreder nu ”fiskekaker a la Gobde”, dessa består av stavmixad benfri gädda, gäddlever och abborr-rom.
En läckerhet - jag lovar!

Var rädda om varann
/egon

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Yvonne & Christer

Det låter som ni har det rätt bra trots avsaknad av TV och svaga mobilsignaler. Har ni fått ordning på tekniken? Hur är det med värken nu när ni är tillbaka i kylan?

2011-04-15 @ 10:48:11
Postat av: egon

Teknikaliteterna är besegrade!

Hälsoläget har försämrats, förmodligen mestadels p.g.a skoterkörningen. Även i morse blev det en två-milatur till Raivoberg för att hämta en matleverans. Turen blev något spännande då myrarna börjar stå under vatten. Isolering blir nu en del av tillvaron...

/egon

2011-04-15 @ 10:56:47
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: Lena & Jan

Märker att ni inte tagit skada av vistelsen i söder. Nuvarande äventyr är dess totala motsats känns bra o veta att ni är kunniga på "skaffa-mat-natuligt" oxå, ingen idé att försöka hjälpa till med Skånsemat. Ingen i vårt tekni-geniala samhälle skulle väl klara av att leverera dylikt till er? Var har ni närmsta paketutlämning?

2011-04-17 @ 10:54:25
URL: http://rullandeteamet.blogspot.com
Postat av: egon

Till Lena & Jan kan jag bara säga. Paketlev här i obygden kan vara nog så spännande. Dessutom så gör vår isolering att korvringen förmodligen kommer att hinna anta en grönaktig ton i paketet innan vi kan besöka "post-ica" i Arvidsjaur.

Det finns ju en reklam som säger "från dörr till dörr", problemet är bara att man inte har helt klart för sig var vår dörr är belägen...

/egon

2011-04-17 @ 20:46:40
URL: http://gobde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0