Bromsarna har talat!

Efter att vi rullat tiotalet mil denna morgon så kunde vi vid inbromsning höra oljud i ”vänsterpartiet”. Kanske inte helt ovanligt att vänsterpartiet har en del oljud för sig, men då handlar det inte om husbil.

Fredag mitt på dagen, platsen en blåsig rödjordshalvöken på 1000-metersnivån i närheten av Zaragoza. Ska vi skratta ikapp, jag bara frågar…
Första tanken då jag hörde ljudet var, fan… ett hjullager. Men efter att ha gjort diverse markövningar kunde jag med största sannolikhet fastslå att bromsen låg, eller hade legat på mot skivan. Ett finger på skivan och ljudet påminde om när man steker fläsk.

Nu var det till att brottas med navigatorn en stund. Var låg nu nästa by, där… en bit bort. Väl där så visade det sig finnas bl.a en Cepsa tankstation. Jag talar noll spanska och gubben noll svenska, jag bromsar i luften och utstöter ett läte som är ngt mitt emellan ett älgbröl och en snopp i gylfdragkedjan. Spanska är ju enkelt visar det sig, han FATTAR DIREKT. Han släpar mig runt hörnet och pekar på en större byggnad några hundra meter bort. Citroenverkstad. Väl där så går jag på en lagomt oljig reparatör och vi startar spanskutbildningen igen. Denna gång funkar inte liknelserna lika bra. Jag prövar engelska med två man från Guardia Civil som väntar på en krånglande bil. ”No engle” blir svaret. Då kommer något som ska föreställa en ”verkare” och tar mig med till ett treflickors-kontor en trappa upp. Man har ju internet och Google översätt.
Livet från den ljusa sidan så att säga!

En timma senare, 130 euro fattigare och fyra bromsbelägg rikare så kunde vi rulla vidare. Det är nämligen likadana belägg i Citroen och Fiat. Priset då… ja en bråkdel av det svenska. Men om man beaktar de över 500 milen som vi rullat fram till verkstan i Spanien så…
Förresten så kan jag så här i efterhand inte komma ihåg om jag fick något kvitto…

Inatt står vi på en Camping Costajan intill ett samhälle som heter Aranda de Buero. I morgon rullar vi nog fram till den Portugisiska gränsen, kanske.
Det regnar.
Favorithustrun har lagt bort boken.
Jag gör henne sällskap.

Var rädda om varann
/egon


Kommentarer
Postat av: Lasse Hammar

"mitt emellan ett älgbröl och en snopp i gylfdragkedjan"



DEN VA BRA!!!!!!!

2010-10-29 @ 23:14:50
Postat av: Yvonne A

Oj! Tur det gick att ordna så snabbt ändå.

Fortfarande finväder i Torre. Fler svenska ekipage anlänt. Vi hade gardenparty med de flesta igår, summa 12 pers. Idag sen lunch på serveringen nere vid Laguna playa. Innan dess promenad till Algarrobo för fm. fika och marknadsbesök.

Det är mycket nu!

Bröla vidare men var försiktiga.

2010-10-30 @ 07:03:13
Postat av: mats i träsket

HA ha ha, dina texter blir bara bättre och bättre. Man behöver minst ett skratt per dag nu, och dagens kvot fyller du!! Tack, Egon. ( från ett snöande träsk)

2010-10-30 @ 10:41:37
Postat av: Inger och Ingemar

Vilken tur att det ordnade sig så snabbt för er! Det är inte roligt att behöva åka från den ena verkstaden till den andra för att få hjälp.

Tack för att vi får läsa din blogg!Det är alltid lika trevligt. Du är en van skrivare, som framlägger allt med ett sting av humor.

2010-10-30 @ 20:05:01
URL: http://ingerhl.wordpress.com
Postat av: egon

Verkstadsbesöket, ja ibland så har man "tur som en tokig". Så var det denna gång.

Och tack för att ni följer mej på bloggen.

/egon

2010-10-30 @ 22:11:46
URL: http://gobde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0