Vi har mjuklandat...!


Mjuklandning är just precis den upplevelse man får ta del av om man kliver av en snöskoter i Östra Gobdejaur.
Jag försöker att dra mig till minnes när vi senast hade denna snömängd men det vill inte lyckas.
Visserligen börjar ju minnet försvagas men oavsett detta handikapp så måste man konstantera att vi har en ansenlig snömängd.

Vid lunchtid hade vi med hjälp av vår alltid lika hjälpsamme Mats i Raivoberg skotertransporterats hem till Östra Gobde. Resan som är ca en mil blev en snöig dansi bitvis igendrevat och obefintligt skoterspår.
Hårda vindar och 40 cm nysnö var inget drömläge. Efter att vi tänt eld i järnspisen, Carl Gustav-spisen och bastun så fortsatte vi till den plats där våran "fem-nia" har översommrat. Det blev yterligare 14 km tor.
 DEN STARTADE trots att den legat "i träda"  sedan maj 2009.
Den lystrar till namnet "LYNX 5900".

Laila hade eldvakten...
Fyra timmar senare så börjar temperaturen nå den nivån att man kan dra ned första dradkedjan, sedan kommer rånarluvan och strax därpå kan man greppa en kaffemugg utan frostskador. MAN HAR KOMMIT HEM!

I morgon ska vi öppna ett vattenhål nere på viken.
Vi ska skotta snö mot väggarna.
Vi ska slunga mera snö.
Vi ska elda och bära ved.
Vi ska mata småfåglarna.
Vi ska pilla en maggot på någon metkrok.
Så småningom ska vi dra ut ett isnät...
Vi ska ganska mycke bara vara...

Var rädda om varann
/egon


Kommentarer
Postat av: mats i träsket

Välkomna hem. Hör att trots kyla,snö och många dragkedjor, att ni längtat, och äntligen landat i erat älskade Gobde. Ser fram emot en lägesrapport då ni kommit till "ro". Elda, skotta och var glada!!

2010-03-03 @ 20:57:03
Postat av: mats i träsket

Kom bara att tänka på senaste djupsnön, kan det inte varit 1987?? Tror det var då jag började åt Assi som skogsarbetare. Väl valt år då snödjupet tidvis var 125 cm, mycket handskottning var det då vi enbart fällde träden. Skottade en halvtimme fällde träd tio minuter osv. Bättre flås har man nog inte haft, och tänk att jag tyckte det var så roligt, blir varm i hjärtat då jag tänker på min tid i skogen. DET VAR TIDER DET!!!!

2010-03-03 @ 21:05:43
Postat av: egon

Om man eldar med ved så har man ju lite av "skogskänslan" kvar, och inte minst då man ska framställa densamma.

/egon

2010-03-04 @ 06:07:08
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Ved värmer två gånger sa min Mamma!

Vi är kvar i blötan men hoppas på ett

uppehåll idag.

Så skönt för Er att Ni kommit hem, det låter

som Ni kommer att ha full sysselsättning några

dagar framöver.

Vi är glada för Er skull och kommer att fortsätta

följa livet Ni för däruppe, både på blogg och förhoppningsvis "live" under några sommardagar.

2010-03-04 @ 06:49:22
Postat av: Inger

Välkommen tillbaka till livet i Norr!

Nu kan jag åter se er framför mig. Lycka till med isfisket!

2010-03-04 @ 10:56:01
URL: http://ingersord.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0