Inte för att det våras... men det går likväl mot vår!


För tre år sedan kunde man i början på april få känna vårvindarna svepa fram över Östra Gobdejaur.
Favorithustrun var som vanligt inte sen att lägga sig i "solstolen".

Så här ser det ut idag!
Det är olika som man säger. Och det lilla kan man göra för att påverka vårens ankomst.
Men jag tröstar mig med att när vändningen kommer så hinner man väl knappast få på sig sjöstövlarna.
Jag drar mig till minnes en vår för ca 30 år sedan då meterdjup snö förintades inom någon vecka. Vår herre hade då igång stora värmelampan... och då gick det undan vill jag lova.
Då har sävliga norrlänningar svårt att hänga med...

I skrivandets stund visar termometern på -3 grader.
Klockan är 0700.
Det är uppehåll!
Det sprakar gott från den åldriga järnspisen, förmodligen är vi ganska jämnåriga, undertercknad och järnspisen alltså. Inga svårigheter att konstantera att vi har åldern inne... ganska välanvända skulle nog bli det allmänna omdömet. VI ÄR BÅDA GANSKA LÄTTELDADE!

Nu längtar vi till "isoleringen", isoleringen är den period då vi inte kan lämna Östra Gobde p.g.a snösmältningen, skoterföret tar slut, men då har vi ju snart bilväg, och DÅ GÅR VI MOT FÖRSOMMAR!

Idag ska vi ut på isen och fylla vattendunkarna.
Måste även se till några mårdfällor i trakten.
Kanske en bastu i eftermiddag.

Om ett par dagar kommer Svensbyborna och firar Påsk med oss. Det ser vi fram emot.
DOM KANSKE KOMMER MED VÅREN!

Var rädda om varann
/egon





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0