"Snåttren" är på gång!



Vi sitter inte bara på rumpan och gissar angående hjortronens tillväxt, nä-nä...
Igårkväll gick vi en myr-runda i Gobdes omgivningar för att hålla oss uppdaterade. Vi konstaterade att det ännu är ytterligare någon vecka innan de första C-vitaminbomberna är klara.
Mognadsgraden är högst ojämn vilket innebär att plockningssäsongen blir under ngn månad.

I övrigt så sker inga stora ting i Östra Gobde.
Vi har vaxat en bil under dagen.
Vi gar klippt gräset och vattnat blomstren.
Vi har tagit in lite ved som torkat.
Gårdsormen "storhugge" har ömsat skinn.
Renarna ser vederstyggliga ut, även dom byter nu päls.
Vi lyssnar på det politiska propagandaköret.
I krig och kärlek är ju allt tillåtet.


Vi har "namnat" vår husbil så vi hittar hem...

Det är morgon i Östra Gobdejaur.
Dagen blir fin, men kortare än den igår...


Var rädda om varann
/egon

Kommentarer
Postat av: mats i träsket

Har förstått det är lite olika med tillgången av de härliga snåttren i länet. Har inte gjort nån okulärbesiktning av tillståndet än, men måste snart. Frugan har " hotat" med att minst tio kilo av varan måste bärgas i år. Längre än någonsin ner till backen nu......

2010-07-15 @ 09:29:20
Postat av: egon

Här om året då jag var utslagen av dickbråck så gav jag mig ut på en myr intill vägen. Då jag inte var "böjbar" så låg jag ner och plockade. Men så kom en bil och fick syn på en "döing" på myren...

Efter en förklaring så slapp jag kylrummet...

/egon

2010-07-15 @ 10:52:35
URL: http://gobde.blogg.se/
Postat av: mats i träsket

Ha ha ha, ett bevis på att det aldrig är försent ge upp. Får prova den metoden då, men en bit från vägen...

2010-07-15 @ 11:59:40
Postat av: Inger Hammar

Jag beundrar din kämpaglöd. På Sjöbo marknad i går såldes nykokt hjortronsylt. Mognar bären tidigare i Hälsingland? Sylten uppgavs komma därifrån.



Här får vi nöja oss med våra vinbärsbuskar.

Solen och värmen håller i sig. Vi är glada för vår pool som svalkar oss.



Stefan och Kaarina var och hälsade på oss i helgen. Det var kul att ses igen. Dom åker till Torre del Mar i September.

Ha det gott!



Ingwe

2010-07-16 @ 12:06:00
Postat av: egon

Här uppe i "permafrostens" rike kommer det mesta efter, så även hjortronens mognad. Skulle tro det rör sig om ett par veckor senare...

/egon

2010-07-16 @ 14:59:19
URL: http://gobde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0