Portugallien 2010!


Idag skriver vi den 29:e januari 2010.
Det är nu tre dagar sedan vi parkerade husbilen i Portugal.
Vi stannade för nattläger på kajen i Vila Real de Santo Antonio på kvällen den 26:e. Gräset var vårgrönt, penseerna hade planterats ute i rabatterna. Mandelträden och mimosan blommade... det är vår i sydeuropa.

Nu har vi förflyttat oss några mil längs Algarvekusten. Vi har parkerat på Campisimo Ria Formosa som ligger någon mil från staden Tavira. Här avser vi att stanna tills vidare...

Lyckan är näst intill fullständig, jag har internetuppkoppling. Detta är alltså ingen självklarhet i Portugal, jag drar mig till minnes att Portugal för ett antal år sedan räknades som ett av Europas fattigaste länder. EU har förmodligen bidragit till att landet "delvis" kommit ikapp...

Favorithustrun har problem med sin astma, troligen p.g.a lite förkylningssymtom, halsont,hosta mm
Hon väljer att stanna kvar i sängen ytterligare en stund.
Kaffet är kokt och jag avser att gå bort till duscharna och "huttra" i strilen, förhoppningsvis får jag "favvon" som fikakompis då jag uppfräschad kommer tillbaka.
Självklart så glömde jag ju toapappret i husbilen, men efter en "knipande" retur till husbilen så löste det sig på rätt plats så att säga...
På campingen i Torre (Spanien) så var toan försedd med papper men saknade plastring på sitsen, här har man en utmärkt plastring men man får bruka tummen...
Vidare så är vår uppfattning att det Portugisiska folket är av en vänligare sort jämfört med sina spanska grannar. I Portugal pratar man en bra engelska, emedan detta språk lyser med en näst intill total frånvaro i Spanien. Jag drar mig även till minnes att man i Frankrike inte var medveten om att Brittiska öarna fanns...så det kan va.

Jag har nu hunnit med en andra kaffekokning. Klockan visar 0950 och temperaturen är +10 grader.
Favorithustrun sköljer upp några plagg som en sorts morgongympa.

Var rädda om varann
/egon 



Kommentarer
Postat av: mats i träsket

Skönt du är nätansluten igen, för här behövs värmande kontakter dagligen nu. Det såg väl ut kunna bli några grader varmare framöver vilket välkomnas. Tur man inte har utedass. Då har man fått försöka dela upp sina "ärenden". Ska strax gå och titta i postlådan, tur det är nära.....

2010-01-29 @ 13:22:04
Postat av: Inger

Välkommen tillbaka till cybervärlden.

Skönt att ni åter är stationära ett tag. Önskar att Laila genast blir bra!

Vi har kallt ute men varmt inne och så även inombords. Malte bjuder på lax idag...

2010-01-29 @ 17:09:57
URL: http://ingersord.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Någonstans mellan tummen och pekfingret, det talesättet har fått en ny innbörd nu. Kanske?

Torres utetemp är nu 10,7 och alfahannen sussar.



2010-01-31 @ 05:57:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0